sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:20

שבסביבות חלב . בני טיא שיתפו פעולה עם הביזאנטים עד אשר הח'ליפה הפאטמי הרשה להם לשוב לארץ ישראל , על פי הסכם ביניהם . אמנם , הם הפרו הסכם זה לאחר מכן . בינתיים התחזק מעמדם של הפאטמים , לאחר שיפור יחסיהם עם הביזאנטים 1 משלחת ביזאנטית הגיעה למצרים לנהל משא ומתן בדבר שיקומה של כנסיית הקבר , שנפגעה קשות במהומות של שנת , 966 כמוזכר לעיל nnm : הסכם שלום בין שתי המדינות , ותוקפו נקבע לשבע שנים י הביזאנטים התחייבו לשחרר את כל השבויים המוסלמים י הוסכם כי במסגד שבקונסטנטינופול תונהג התפילה לשלום הפאטמים ולא עוד לשלום העבאסים ; תהיה הספקה סדירה של סחורות ביזאנטיות , כדרישת הח'ליפה הפאטמי . המשא ומתן בין הביזאנטים לבין הפאטמים התחדש כעבור כמה שנים מתום תוקפו של ההסכם הראשון . בתקופה זו חלו ככל הנראה שיפורים ניכרים גם במעמדם של הנוצרים שבתחום השלטון הפאטמי ושוקמה כנסיית הקבר . משלחת ביזאנטית הגיעה למצרים בסוף שנת , 998 כדי לנהל משא ומתן לכריתת חוזה חדש של שלום וידידות . אחרי משא ומתן שנמשך שנתיים בקירוב אכן הגיעו הצדדים להסכמה בדבר שביתת נשק לעשר שנים . הח'ליפה אז היה אלחאכם , שעלה לשלטון אחרי מות אביו אלעזיז בשנת , 996 והוא אז בן אחת עשרה או בן שלוש עשרה שנים . ממקורות התקופה עולים הדים עמומים על מאבק עז שניטש בין שני מחנות בממשל המצרי , ואחד מסלעי המחלוקת העיקריים היה היחס לביזאנטים ולנוצרים . מכתב מהגניזה , שנכתב סמוך לשנת 1000 לספירה , ונשלח מירושלים לפסטאט , מכיל פיוט , שבו מדובר על הכנעת שני 'שוטנים , ' אחד במצרים ואחד 'אצלנו . ' בהמשכו מוזכרים 'ערלים אדומים אגגים אכזרים השטינו סגולה , ' ופירושו : נוצרים ( מקומיים , ( ביזאנטים ובני שבטים ( אגג = עמלק ; גם המסורת המוסלמית מתארת את העמלקים בתורת ערבים , ( זממו מזימות נגד היהודים . ייתכן כי גם הפעם מדובר בבעיית ישיבתם של היהודים בירושלים . המסית הראשי , אומר לנו הכותב , הוצא להורג במצרים ( טובע ביאור . ( רדיפות נגד היהודים בארץ ישראל היו בעכו , בצור ( ממנה הם הוגלו לאחר מכן , ( בעזה ובחצריה ( היא קיסריה . ( למרות ההסכם עם הביזאנטים , שעל פיו צריכה היתה לשרור שכיתת נשק במשך עשר שנים , הלכו היחסים בין אלחאכם לבין הביזאנטים והתחדדו . הסיבות עדיין אינן ברורות לנו , על אף כמה ניסיונות של חוקרים לברר עניין זה . המתבונן במתרחש בארץ ישראל בתקופה זו רשאי לשער , כי התסיסה שפקדה את שבטי הבדוים ערביי ארץ ישראל , אשר הפאטמים הרגישו בה כנראה את ידם הבוחשת של הביזאנטים , היא ששימשה תמריץ להחרפת היחסים . דומה שעל רקע זה , ועל רקע מעורבותם של נוצרים , הן במצרים והן בארץ ישראל , בפעולות נגד השלטון , יש להבין גם את יחסו הרע של אלחאכם לנוצרים . גורם אחר שהשפיע בוודאי אף הוא היה דעת הקהל של המוסלמים במצרים , שהתייחסו במורת רוח גוברת והולכת למעמדם המועדף לכאורה של היהודים והנוצרים , לשיתופם במישרות ממשלתיות ולרוח הסובלנות שגילה כלפיהם השלטון . ומכיוון שאלחאכם נאלץ לעמוד נגד מתחים פנימיים בצבאו וגם נגד מרידות שפרצו במצרים עצמה , אפשר שנכנע ללחץ ואף ניסה לכוון את טינת המוסלמים נגד הנוצרים והיהודים . מעשי הדיכוי נגד הנוצרים התחילו כבר בשנת . 1003 בארץ ישראל הגיעו מעשים אלה לשיאם עם הריסת כנסיית הקבר , ב 28 בספטמבר , 1009 או שמא כבר בשנת . 1008 הפאטריארך של ירושלים היה אותה שעה אוךסטס , דודו אחי אמו של אלחאכם ( אמו היתה נוצרייה . ( מעמדו נתחזק בשנים שלפני כן , אחרי כריתת חוזה השלום עם הביזאנטים . אין ספק כי לנוצרים שבירושלים היתה אותה שעה השפעה ניכרת על ענייניה המדיניים של ארץ ישראל ואף על המדיניות הפאטמית . מדי שנה היו עולים

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help