sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

הגישה לו מתנות יקרות ערך כדי שלא יחריב אותה . על פי בקשתם של אנשי העיר הוא מינה עליה מפקד תורכי , איש בגדאד שהתנצר . דברים דומים התרחשו לדבריו בטבריה , בנצרת ובהר תבור . שליחים מרמלה ומירושלים (!) באו אליו וביקשו שימנה עליהם מושל , והתחייבו לשלם לו מס . מקומות שונים נוספים בארץ ישראל נכנעו לפניו והוא מינה בהם מושלים . אף על פי כן עולה מן המכתב שהוא לא עלה כלל על ירושלים , כי 'האפריקאים הארורים = ) הצבא הפאטמי ) התבצרו במצודות החוף . ' תיאור מקביל של המאורעות נמצא במקורות מוסלמים . ואמנם , כשנת 975 שלט בדמשק מפקד תורכי , אל ? תכין , והוא הגיע , יחד עם אוכלוסיית העיר , להסכם עם הביזאנטים שעל פיו הם עקפו את דמשק ופנו לעבר בירות . סביר להניח שאל ? תכין קיים קשרים הדוקים עם ביזאנטיון גם אחרי כן . יש לזכור כי כאותו זמן היה אל ? תכין בעל בריתם של שבטי הערבים שבארץ ישראל ועמד בראש ברית , שכללה גדודי תורכים , קךמטים ושבטי בדוים . ברית זו ניהלה מלחמה נגד הפאטמים . באותה שנה , , 975 הצליחו בעלי הברית הללו להשתלט על כל שטחה של ארץ ישראל , וירושלים בכלל זה . התיאור במכתבו של יוחנן צימיסקס אל אשוט מקביל , ביסודו של דבר , לנאמר במקורות המוסלמיים , ובייחוד אצל אבן קלאנסי . ברור שהביזאנטים ראו באל ? תכין מפקד מטעמם , וממילא יובן שהכוחות שעמדו לרשותו — הן גדודיו התורכיים , הן בעלי בריתו הקךמטים והבדוים הארץ ישראלים — נראו לקיסר הביזאנטי עושי דברו הוא . וכאן ההסבר לקטע במכתבו של הקיסר , שבו הוא מונה בזו אחר זו ערים שבארץ ישראל , ובהן ירושלים , שכביכול נפלו לידיו . אין זו איפוא התפארות בעלמא , מאחר שאלפתכין ובעלי בריתו אמנם השתלטו על אותן ערים . מאידך גיסא , אץ ספק שהיה בכוונתם של הביזאנטים לעלות ולכבוש בעצמם את ירושלים , אלא שבארץ ישראל היו במשך שנים אלה צבאות מוסלמים שונים ורבים . הם אמנם נלחמו אלה באלה , אבל היו גם מכשול בפני התקדמות נוספת של הביזאנטים דרומה . - גירושם של היהודים מירושלים היה משאת נפשם של הביזאנטים , שכן בכך היו מחזירים את הגלגל אחורנית , לימים שלפני הכיבוש המוסלמי . מכיוון שלא הצליחו לכבוש את ירושלים בעצמם , ביקשו להגשים את גירוש היהודים בעזרת קשריהם עם השבטים הערביים . זאת אנו למדים מדבריו של בן התקופה ההיא , הקראי סלמון בן ירוחים , בפירושו לתהלים פרק ל : ... ' וגם עכשיו הערלים מכים אותנו להוציאנו בכוח מירושלים ולהפריד בינינו לבינה 24 . ' דברים יותר ברורים אפשר למצוא אצל בן זמנו , יפת בן עלי , בפירושו לתהלים יא א ' ) איך תאמרו לנפשי נוךי הךכם צפור .. ' ; ( ' . שאין הביזאנטים דורשים שייצאו מכל ארץ ישראל , אלא רק מירושלים ( על כן אמר הכתוב הרכם ולא ארצכם ... ( והם דורשים שיוציאום מירושלים , אבל לא יעלה בידם . ' ובהמשך , בפירושו לתהלים יא כ ' ) הנה הרבעים ידרכון קשת : ( ' 'התכוון בו שהביזאנטים מתכתבים עם הערבים ( השבטים הערביים ) י 2 ראה : גיל , שם , עמ' . 20-15 כך מתאר לנו את המאורעות אכן קלאנסי , עמ' ; 14-12 יוחנן צימיסקס [ אצלו : אבן אלשמשקיק ] כבש את חמץ ואת בעלבך . אל ? תכין ואנשי דמשק החליטו לקדם את פני הרעה והסכימו לשלם לביזאנטים מס בסך מאה אל ף דרהם . נערכה פגישה בין אלפתכין ובין הקיסר , והקיסר התפעל מכשרונות הרכיבה של אלפתכין . אלפתכין ואנשי דמשק הרעיפו על הקיסר מתנות , ובהן עשרים סוסים מובחרים . מדמשק המשיך הקיסר להתקדם לאורך החוף : צידון , בירות , ג'ביל , טריפולי , עד שנאל ץ לשוב צפונה בגלל בעיות פנימיות בכיזאנטיון . 24 'תם אלאן אלערלים פי חאל יצרבו עלינא ליכרג'ונא מן אלקדס ויפרקוא ביננא ובינה' ( סלמון , פירוש לתהלים , אצל מאן , טקסטים , ב , עמ' . ( 19-18 י 'אן אלרום לא יטאלבונהם באלכרוג' ען גמלה ארץ ישראל אלא מן ירושלים פקט ... ויטאלבון אכראג'הם מן ירושלם פלא יתם להם' ( יפת בן עלי , פירוש לתהלים , כתב יד פאריס , 286 דף . ( 70

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help