sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:17

במאה זו ובמאה הי"א בתחומי ארץ ישראל , בעיקר בדרומה . בהנהגתה של משפחה מבני השבט הזה , הם בני ג'ראח , הם התאמצו להשתלט על הארץ , תוך כדי שיתוף פעולה עם הנוצרים , שמרכזם בירושלים , ועם הביזאנטים . ערב הכיבוש הפאטמי שלטו בארץ ישראל שליטיה של מצרים , האח'שידים , ומושלים מטעמה ישבו ברמלה ובירושלים . בשנת 966 היה מחמד בן אסמאעיל אלצנאג'י , מושל ירושלים , מעורב ברדיפות נגד הנוצרים . הוא נהג לסחוט כספים מידי הפאטריארך . משהתמיד בכך התלוננו נגדו הנוצרים בפני השלטון המרכזי במצרים . אלצנאג'י נתבע לחדול ממעשיו . גם מושל רמלה ( שהיה ממשפחת האח'שידים , ( דרש זאת ממנו , אבל ללא הועיל . בסוף מאי 966 פרצו בירושלים , ביוזמתו של אלצנאג'י , מהומות אנטי נוצריות קשות . כנסיית הקבר והכנסייה על שם קונסטנטין הקדוש ( היא ( Marty riunrn שעמדה מזרחית לה נשדדו . כיפתה של כנסיית הקבר התמוטטה עקב מעשה הצתה . באותה שריפה מצא את מותו הפאטריארך של ירושלים , יוחנן השביעי . 'היהודים אף עלו על המוסלמים במעשי ההרס והחורבן , ' מציין הכרוניקאי הנוצרי יחיא בן סעיד . מלחמת שישים השנים ( 1029-969 ) שנה אחרי כן , בשנת , 967 השתלטו הקךמטים על ארץ ישראל , והמושל האח'שידי של רמלה אנוס היה לבוא תחת חסותם ולהעלות להם מס . מצב זה הגיע אל קיצו בקיץ , 970 כאשר הצבא הפאטמי , המורכב מבני שבטים מצפון אפריקה , כבש ללא קושי את ארץ ישראל והתקדם גם אל תוך סוריה . עד מהרה הוא נאלץ לסגת מפני שבטי הערבים והקרמטים , אשר כרתו נגדו ברית ופלשו אז לתוך מצרים . אבל הפאטמים גברו על יריביהם , ובמשך שנת 972 השתלטו מחדש על ארץ ישראל . עד מהרה עמדו הפאטמים מול אויב נוסף — הביזאנטים . צבאות הקיסר הביזאנטי רשמו לזכותם כמה הישגים חשובים במערכה נגד העולם המוסלמי , לפני הפלישה הפאטמית למצרים ( בשנת ( 969 והתקדמותם ממנה אל תוך ארץ ישראל , שתיארנו לעיל . נכבשו האיים כרתים וקפריסין , והצבא הביזאנטי התקדם מאסיה הקטנה דרומה , ובסוף שנת 969 כבר השתלט על איזור חלב שבסוריה . המסע הביזאנטי התחיל בימי רומאנוס הב' , ( 963-959 ; Romanus ) והתנהל בפיקודם של שני מפקדים מוכשרים , שנעשו אחר כך קיסרים : ניקפורוס פוקס ; phocas ) קיסר ב ( 969-963 ויוחנן צימיסקס ; Tzimiskes ) קיסר ב . ( 976-969 ניכר בעליל שתכלית המסע היתה הגשמת חלומם לכבוש את ירושלים , לאחר יותר משלוש מאות שנה של כיבוש מוסלמי . מסורת מוסלמית מספרת שאחרי כיבוש טרסוס , בשנת 357 להג'רה , היא 968 לספירה , עלה ניקפורוס על המנבר של המסגד הראשי שבה ושאל את חייליו : 'היכן אני ' ? אמרו iro 'על המנבר של טרסוס . ' אמר : 'לא כי — אני על המנבר של ירושלים . עיר זו היא שעמדה ביניכם לבינה . ' אפשר שמסורת זו תרמה לרושם שירושלים אכן נכבשה בידי הביזאנטים , כפי שטוען מקור נוצרי , הכרוניקאי מיכאל הסורי ( במחצית השנייה של המאה הי"ב , ( אם כי אין לכך אחיזה במציאות . במכתב שכתב הקיסר יוחנן צימיסקס אל אשוט ( Ashot ) מלך הארמנים , אשר נשתמר בכרוניקה ארמנית של מתיא מ אךסה , תיאר הקיסר את התקדמותו מחמץ דרומה , דרך בעלבך בשנת . 975 דמשק 22 ראה תיאור המאורעות ומראי מקום אצל גיל , מלחמת שישים השנים , עמ' 10 ואילך .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help