sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:16

כתובות של הקדשת בניינים בירושלים בידי אם הח'ליפה מקתךר , משנת 301 להג'רה 914-913 ) לספירה . ( החל מהמאה הי' היתה ארץ ישראל נתונה להשפעתם של כמה גורמים נוספים , אשר עלו על במת ההיסטוריה של אזורנו במסגרת תהליך התפוררותה של הח'ליפות העבאסית . בין אלה יש לציין קודם כל שני זרמים מרכזיים באופוזיציה השיעית : הפאטמים והקךמטים . שניהם קיצוניים במהותם הריאלית ובתפיסותיהם התיאולוגיות . זרמים אלה הנם שני ענפים בקרב השיעים האסמאעילים . האסמאעילים ראו עצמם נושאי אמונה דתית מיוחדת באסלאם , והיו אתגר חמור לשליטי בגדאד במאות הי' והי"א . הם דגלו בשיטה דתית פילוסופית בעלת ביטויים מדיניים וחברתיים , שמגמתה לחולל מהפכה והתחדשות בעולם המוסלמי . כמו כל השיעים הם האמינו כי בסופו של דבר יונהג העולם על ידי מנהיג ( אמאם ) מצאצאי מחמד , דהיינו מיוצאי חלציו של עלי ומאשתו פאטמה בת מחמד . ייחדה אותם פרשנות מיסטית של הקראן , שהושפעה מרעיונות ניאו אפלטוניים , שהתגלגלו אל עולם האסלאם , בדבר בריאת היקום וארגונו על פי מעגלי קרינה אלוהית . במחמד ובעלי וכן כנביאים המקובלים על המוסלמים הם ראו התגלמות של יסודות שונים במערך היקום . בקרב הקךמטים , הזרם הראשון שהזכרנו בין כיתות האסמאעילים , היו פרסים רבים , ולדברי המקורות המוסלמיים הם היו כת שזנחה את האסלאם לחלוטין . פעילותם החלה להיות מורגשת בערך בשנת , 890 כאשר מנהיגם , חמדאן קךמט ( שם שפירושו 'מורה סוד , ' ולקוח מניב ארמי שהיה מדובר בעיראק , ( חולל מהפכה על גדות הפרת , בתמיכתם של איכרים ושל שבטים מקומיים . את בסיסם העיקרי הם קבעו באיזור בחךין . הכת האחרת , הפאטמים , היו קרובים לקךמטים בהשקפותיהם וכנראה גם ברקע האתני והחברתי שלהם , אם כי נראה שהיסוד הערבי בלט אצלם יותר . ההתפתחויות ההיסטוריות הן שהרחיקו את שני הזרמים האלה זה מזה , ואחרי כיבוש מצרים וארץ ישראל בידי הפאטמים ב 970-969 התנהלה מלחמה אכזרית ביניהם לבין הקךמטים . הפאטמים היכו שורשים בצפון אפריקה בתחילת המאה הי' והקימו שם ממלכה , שהתחילה לאיים על שליטתה של בגדאד , ובטווח קרוב יותר — על שליטיה האח'שידים של מצרים . הם כבשו את ארץ ישראל בשנת . 970 אשר לקךמטים , מרכז פעילותם בתקופה זו היה בפרס ובעיראק , אבל כבר בקיץ 906 הם הגיעו לאזורנו וכבשו את טבריה . לפי עדויותיהן של כרוניקות ערביות אחדות התייחסו הקךמטים בחיוב אל הנצרות , והעניקו לישו מקום מכובד במערכת התיאולוגית שלהם . ובאשר לירושלים — הם נהגו לפנות אליה בתפילתם וטענו כי יש לעלות לרגל ' אל עיר זו ולא אל מכה . שני כוחות נוספים , שנפגוש בהם בהמשך המאורעות , הם הדומדאנים — שליטים בדוים שהקימו מעין נסיכות בצפון עיראק ובסוריה , ומפקדים תורכים אחדים שהיו בשירות העבאסים . עקב תככים פנימיים הם העדיפו לעזוב את תחומי עיראק עם גדודיהם וביקשו לעצמם תחום שלטון בסוריה ובארץ ישראל . ממלכת הביזאנטים , אשר נאלצה לוותר על ירושלים זה שלוש מאות שנה , החלה להתאושש באמצע המאה הי , ' וניסתה בכל כוחה לשוב ולכבוש את ארץ ישראל . בעל ברית אפשרי להגשמת שאיפה זו ראתה ממלכת הביזאנטים הן באוכלוסייה הנוצרית והן בבדוים שבסוריה ובארץ ישראל , על שבטיהם העיקריים 1 בני תעלב , בני עקיל ובני טיא . אלה האחרונים , בני טיא , הם השבט העיקרי שישב 21 ראה ; טברי , תארידו , ' ג , עמ' ; 2128 אבר אלפדא , מח'תצר , ב , עמ' ; 55 אק ח'לדוץ , עבר , ג , עמ' . 705

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help