sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

התסיסה הפנימית בח'ליפות גברה בשנת הארבעים של המאה הח . ' מרידות ומהומות התחוללו בכל רחבי העולם המוסלמי , מעראק עד המגרב . המוקד החזק כיותר של התסיסה היה בח'ראסאן , בקצה הצפוני מזרחי של הח'ליפות . שם קם מנהיג המרד , אבו מסלם , אדם ממוצא פרסי , אשר הביא בסופו של דבר לתיאום ולשיתוף פעולה בין הזרמים השונים שהתנגדו לשלטון . צבא המורדים פרץ מערבה . בספטמבר 749 הגיעו לפרת וכבשו את העיר הראשית כופה . בקיץ 750 הקיץ הקץ על בית אמיה ועלתה השושלת החדשה : בית עבאס . המערכה הטראגית האחרונה בתולדות ח'ליפות דמשק התרחשה לא הרחק מירושלים , כאבו פטךס , הלא היא אנטיפאטריס — ראש העין . בספק קרב ספק הוצאה להורג הומתו למעלה משמונים מבני בית אמיה . נראה שהקואליציה העבאסית שלחמה נגד בני אמיה ראתה בירושלים מעין מטרה סופית נכספת שיש להשיגה עם הניצחון . הדבר בא לידי ביטוי בחדית' המיוחס לנביא עצמו : 'ייצאו מח'ראסאן דגלים שחורים ( הוא צבע העבאסים . ( דבר לא יעצור אותם עד אשר יוצבו באיליא . ' אך למעשה הוזנחו ארץ ישראל ככלל וירושלים בפרט אחרי תקומתו של השלטון החדש , העבאסי , כיוון שבירתו , בגדאד , היתה רחוקה מן הארץ . על אחדים מן הח'ליפים העבאסים נמסר , ששהו בירושלים בעלותם לרגל למכה או בשובם ממנה . בקיץ של שנת 758 ביקר בירושלים הח'ליפה מנצור . באותה הזדמנות הוא הזמין אליו את מושל מצרים , אבו אלעון עבד אלמלכ בן יזיד , ופיטר אותו ממישרתו . ? עת שהותו בירושלים ציווה מנצור להרוס את הצלבים שעל כנסיותיה ואסר על קיום תפילות ליליות , כפי שמוסר לנו תאופנס . כמו כן נראה כי בימי העבאסים הועלה גובה המסים שהנוצרים היו חייבים בהם בירושלים , וחובת תשלום המסים הוטלה גם על הנזירים , שהיו פטורים ממנה לפני כן . מנצור ביקר בירושלים שנית בשנת . 77 1 הח'ליפה מהדי ביקר בירושלים בשנת , 780 בזמן שבנו הארון ( הוא מי שנעשה מאוחר יותר ח'ליפה , הארון אלךשיד ) ניהל מערכה נגד הביזאנטים . בתום אותה מערכה ביקר גם הארון בירושלים . מתקופת ח'ליפותו של הארון אלךשיד ( 809-786 ) יש לנו ידיעות על ירושלים במסגרת היריעות , המצויות במקורות נוצריים , על קרל הגדול וקשריו עם הח'ליפה הבגדאדי . ככל הנראה החלו קשרים אלה להיווצר בשנת . 797 משלחת מטעם קרל ביקרה אז אצל הארון . המשלחת מנתה שלושה אנשים , ובהם היהודי יצחק , ובדרכה ביקרה גם בירושלים . רק יצחק היהודי נותר בחיים , והוא חזר לאירופה כעבור חמש שנים . דומה שקרל השתדל מאוד להשיג מעמד מועדף בעבור הכמורה הלאטינית שבירושלים . משלחת מיוחדת שלו לירושלים חזרה משם בשנת , 800 השנה שבה הוכתר קיסר , והביאה לקרל מתנות מהפאטריארך של ירושלים . מפתח כנסיית הקבר ודגל העיר . קרל בנה בירושלים בניינים רבים : מנזרים , אכסניה , ספרייה ושוק . הוא רכש גם אחוזות בעמק יהושפט , 1 י " חדית' הדגלים השחורים נרשם במקומות רבים . ראה למשל : תרמד'י , סנן , אבואב אלפתן , בסוף ( מהדורת מדינה , ג , עמ' , 362 מס' . ( 2371 על המסים , ראה : תאופנס , א , עמ' : 430 'בשנה השבע עשרה למלכות קונסטנטין הגדיל עבדאללה את שיעורי המסים של הנוצרים על ידי שהטיל את חובת המס על כל הנזירים והמתבודדים , אהובי האל . הוא אף הפקיע ז 1 ת חפצי הערך של הכנסיות והטיל על היהודים להוציאם למכירה , וקנו אותם המשוחררים' ( כנראה כוונתו לומר : בני החסות , דהיינו נוצרים ויהודים , כמו מואלי בערבית . השנה השבע עשרה לקונסטנטין החמישי קופרונימוס היא ; 757 עבדאללה הוא אבו ג'עפר אלמנצור , הח'ליפה העבאסי . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help