sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

' בית אלוהים . ' שם אחר שהיה נפוץ בתקופה הקדומה היה בית אלמקדס , דהיינו בית המקדש . בשם זה השתמשו הן לציון הר הבית והן לציון העיר ירושלים , ולעתים קרובות גם לציון ארץ ישראל כולה . שם זה היה שגור גם בפי היהודים בדיוק במשמעויות אלה , ולעתים אף הם קוראים לארץ ישראל כולה : בית המקדש . בתקופה מאוחרת במעט אנחנו מוצאים את השם אלקךס , אשר אף הוא , כמו בית אלמקךס , שאול מן היהודים : הקודש . שם זה , אלקדס , הוא הרווח במאה הי"א , וגם במכתבי הגניזה — כלומר . אצל היהודים — הוא תופס מקום בראש . המסורת המוסלמית מכירה גם את השם ציו ן , שהפך במקורות הערביים לצהיון י אחדים מסופרי התקופה מקפידים לנקד את השם כחירק ! צהיון . ירושלים במאתיים השנים הראשונות של השלטון המוסלמי על העיר בתקופה הסמוכה לכיבוש אין לנו אלא מעט יריעות , מלבד הידיעות על התיישבותם בה של יהודים ושל מוסלמים , אשר נדון בה בנפרד ( להלן עמ' 133 ואילך . ( ביוני שנת 658 עברה על העיר רעידת אדמה קשה , ועל כך אנחנו למדים גם מקטע של כרוניקה סורית וגם מן הכרוניקה של תאופנס . באותה שנה נפגשו בירושלים מעאויה , שעמד בראש הצבא של איזור סוריה-ארץ ישראל , ועמר בן עאץ , מושל מצרים , וכרתו בה ברית נגד עלי בן אבו טאלב , הח'ליפה הרביעי . מעשה זה עתיד היה להסתיים בניצחונו של מעאויה ובייסוד הח'ליפות של בית אמיה , שמרכזה בדמשק . הוא הוכרז ח'ליפה בירושלים , בשנת . 660 בירושלים אף נעשה ניסיון לרצוח אותו , במסגד ( כנראה במסגדו של עמר , בדרום הר הבית , ( על ידי שלושה בני שבטים מעיראק . אין בידינו ידיעות על ירושלים והנעשה בה בימי מלחמת האזרחים בעולם המוסלמי , כאשר חלק מן השבטים התקוממו , תחת הנהגתם של שני האחים עבדאללה ומצעב , בני זביר ( בן דוד של מחמד מצד האם , ( נגד שלטון בית אמיה . בני ג'ד'אם , השבט הגדול ששכן אז בתחום ארץ ישראל , תמכו אז ברובם במורדים . גם אחרי דיכוי המרד של בני זביר נראה שלבם של בני השבטים שבארץ ישראל לא היה שלם עם עבד אלמלכ . בשנת 698 פעל בירושלים תועמלן בשם חאךת' בן סעיד נגד בית אמיה ( נביא שקר , לפי המקור המוסלמי , ( וגייס לצדו חסידים רבים . הוא נאסר בפקודת הח'ליפה ונצלב אחר כך . 13 מסעודי , תגביה , עמ' 128 י הנ"ל מרוג , ' ב , עמ' . 305 הוא יודע לספר , שאנטונינוס ( אצלו : אבטוליס ) הוא ששיקם את בית אלמקדס והוא הראשון שקרא לעיר איליא . ראה גם אבן עסאכר , תאריח , ' א , עמ . 13 ' ראה רשימה ארוכה של דוגמאות לשימוש ב'בית אלמקךס' או 'בית המקדש' במקורות יהודיים מימי הביניים המוקדמים , במשמעות של ירושלים או ארץ ישראל , אצל ש' אסף , מקורות ומחקרים בתולדות ישראל , ירושלים תש"ו , עמ' , 41-40 הערה . 53 M ראה : טברי , תאריח , ' ב , עמ' ... ' : 4 ובשנה זו ( היא ארבעים להגירה , 661-660 לספירה ) הצהירו הצהרת אמונים למעאויה ( שהוכרז ח ' ליפה באיל ^ א ... אחרי שלפני כן נהגו לכנותו בשאם = ) סוריה וארץ ישראל ) אמיר . ... את עלי ( בן אבו טאלב ) היו מכנים בעראק בתואר אמיר אלמאמנין ואילו את מעאויה בשאם : אמיר . אבל אחרי שנהרג עלי קראו למעאויה בתואר אמיר אלמאמניך . ראה עוד : אבן את'יר , כאמל , ג , עמ' ; 402 כרוניקה מארונית . ed . E . W . Brooks , csco ( Syri ) , in , p . 71 Chronicon Maroniticum . על חאךת' בן סעיד ראה י ך'הבי , תאריח , ' ג , עמ' ; 147 אבן כת'יר , בדאיה , ט , עמ' : 27 'באותה שנה 79 ) להגירה , 698 לספירה ) הרג עבד אלמלכ בן מרואן את חאךת' בן סעיר אלכך'אב = ) השקרן , ( הוא אלחארת' בן עבד אלךחמאן אלךמשקי . הוא היה ז ? ךיק ( מונח שבדרך כלל פירושו : מאניכאי , אבל השתמשו בו גם כדי לציין כל מיני כופרים , הסוטים מהאסלאם הרשמי . ' ( להלן מביא אבן כת'יר את סיפור בואו של אלחאךת' לירושלים וכן את סיפור מאסרו בעזרת אנשי צבא תורכים לאחר חיפוש לילי .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help