sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

את החובה של תשלום המס ותו לא , ויש אף מי שציין דווקא את חופש הפולחן . סופרים רבים השמיטו את הסעיף על היהודים , ובהם גם סופר נוצרי מפורסם , סעיד אבן בטריק , בן המאה הי . ' בלאך'רי אומר רק זאת שאבו עבידה בן ג'ראח נתבקש לכרות חוזה שלום ( צלח ) עם התושבים , והוא נתן להם את מבוקשם בתנאי שיבוא עמר ויאשר זאת בכתב , כולל החובה לשלם מסים כמו שאר ערי סוריה וארץ ישראל . סופר אחר מן הקדומים , יעקובי , מצמצם את נוסח החוזה להבטחה של ביטחון , גם לתושבים וגם לכנסיות . הוא אף מביא ידיעה ( שנדחתה , לדבריו , ( המספרת כי החוזה נערך לא עם הנוצרים אלא עם היהודים . ככל הנראה יש בידיעה זו הד להסכמתו של עמר להתיישבות היהודים בירושלים ( ראה להלן , עמ' , ( 136 כנגד זה מבליטים מקורות נוצריים סוריים מאוחרים יותר , כגון בר הבךאוס ומיכאל הסורי , דווקא את האיסור על התיישבות היהודים ( דלא שליט יודיא דנעמר באורשלם " . ( מעמדה של ירושלים אחרי הכיבוש המוסלמים קיימו את החלוקה המנהלית של ארץ ישראל כמו שהיתה נהוגה בימי הביזאנטים . , Palaestina prima דהיינו איזור החוף , יהודה ושומרון , נקראה מעתה ג'נד פלסטין ( ג'נד פירושו צבא , והכינוי מראה שלכל אחת מן הנפות המוסלמיות הוצמדו שבטים מסוימים , אשר היוו את צבא הכיבוש . ( Palaestina secunda נקראה מעתה ג'נד אךךן , וכללה את הגליל כולו ואת עמק הירדן על שתי גדותיו ( החלק המערבי של . ( Peraea ירושלים היתה כלולה כמובן בג'נד פלסטין . יש לזכור , כי גם בימי הביזאנטים לא היתה ירושלים בירה מנהלית , וקיסריה היא שהיתה בירת הנפה . המוסלמים ביטלו את מעמדה של קיסריה ; תחילה ריכזו את ענייני הנפה בלוד ואחר כך ברמלה , עיר שיסד הח'ליפה האמיי סלימאן . ( 717-715 ) כמו ערים אחרות בנפה , כגון עזה , אשקלון , שכם , קיסריה ויפו , היתה ירושלים בירת מחוז ( בערבית כורה , כנראה מלה שאולה מן . ( kh 6 ra : mrrn כך נשאר המצב במשך כל התקופה שאנחנו דנים בה : ירושלים היתה כפופה מבחינה מנהלית לרמלה , והקאצי של ירושלים היה כפוף אף הוא לקאצי שכרמלה , כך שגם מבחינת השיפוט המוסלמי הדתי היתה ירושלים כפופה לרמלה . ירושלים זכתה לשפע של שמות בפי הערבים . במקורות הקדומים יותר היא נקראה איליא , בלי ספק כדרך שנקראה בפי הביזאנטים ; . Aeiia Capitoiina מ ? עודי , שכתב באמצע המאה הי' כערך , יודע אפילו שהראשון שקרא לעיר בשם זה היה הקיסר אנטונינוס , וכי היא נקראה כך על שם הדךעוס , ומוסיפים לקרוא לה כך עד היום , כלומר בשנת 345 ( היא 956 לספירה . ( ואולם סופרים מוסלמים אחרים פירשו בדרך כלל את השם באופן אחר , דרך משל על פי השם 'אליהו , ' או הביטוי 11 ראה : בלאך'רי , פתוח , עמ' ; 139-138 יעקובי , תאריח / ליידן , 1883 ב , עמ' 1 167 סעיד בן בטריק ( שיח'י , ( ב , עמ' ; 17 חמירי , עמ' ; 151 מג'יר אלדין אלעלימי , עמ' ; 224 אגאפיוס ממנבג , ' מהדורת וסילייב , ( Orientaiis , vin , Bedjan , Paris 1932 Patwiogia ) עמ' ; 215 בר הבראוס , עמ' 103 י מיכאל הסורי , הכרוניקה , ( ed . chabot , Paris 1899-1910 ) ד , עמ' 420-419 ( מקור ;( ב , עמ' 425 ( תרגום ' 2 . ( ראה מאמרו של ש"ד גויטיין , 'על שמותיה הערביים של ירושלים , ' מנחה ליהודה — ספר היובל לי"ל זלוטניק , ירושלים תש"י , עמ' 62 ואילך = ) היישוב בארץ ישראל , עמ' 32 ואילך . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help