sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

לדברי המקור הנזכר נכתב החוזה בג'אביה . הוא נקרא בפיו אמאן , שפירושו בתקופה זו : כתב ביטחון או כתב חסות . והרי הנוסח , כפי שמביאו טברי : כשם אלוהים הרחמן והרחום . זהו כתכ החסות ( אמאן ) שנותן עבד האלוהים עמר , מפקד המאמינים , לאנשי איליא ( היא ירושלים , וכן להלן ; ראה דיון על כך בהמשך . ( הוא נותן להם כתכ חסות לנפשותיהם , לרכושם , לכנסיותיהם , לצלביהם , לחולה ולבריא , לכל עדתם . לא ישכנו ( לוחמים ) בכנסיותיהם , לא יחריבון , לא ייגרע דבר מהן , לא מנכסיהן , לא מצלביהן ולא מדבר כלשהו מרכושן . לא יעבירום על דתם באונס . לא יפגעו באיש מהם . לא יתגורר אתם באיליא איש מן היהודים . אנשי איליא חייבים כתשלום הגץיה ( מס ; בדורות יותר מאוחרים נתייחד ביטוי זה למס הגולגולת , ( כדרך שמשלמים אנשי הערים . הם חייבים להוציא מן העיר את הרומאים ( דהיינו הביזאנטים ) ואת הלצות ( מקביל לביטוי לסטים , שודדים , שבמקורות חז"ל , שמקורו יווני ; נראה שמדובר על כוחות מזוינים מקומיים , מעין מיליציות . ( ליוצאים מובטח הביטחון לנפשם ולרכושם עד הגיעם למקום מבטחים ( כלומר : לאיזור הנשלט בידי הביזאנטים . ( המעדיפים להישאר מובטח להם הביטחון , אבל הם חייבים לשלם ג'זיה כפי שחייבים אנשי איל ? א . אם יש באנשי איל ? א המעדיפים לצאת , הם עצמם ורכושם , עם הרומאים ולעזוב את כנסיותיהם ואת צלביהם מובטח להם הביטחון , להם , לכנסיותיהם ולצלביהם ( כנראה עד צאתם , ( עד אשר יגיעו למקום מבטחים . בהמשך דבריו מביא טברי הבטחות דומות , שניתנו לאנשי הסביבה אשר מצאו מקלט בירושלים , בתנאי שישלמו את הג'זיה . הובטח להם שלא ייגבו מהם תשלומים לפני בוא הקציר . הדברים העיקריים שהובטחו בחוזה הם : ( א < ביטחון לנפש ולרכוש ; ( ב ) ביטחון הכנסיות וחופש הפולחן ; ( ג ) איסור ישיבתם של יהודים בירושלים ; ( ד ) החובה לשלם מס לכובשים ; ( ה ) חופש הבחירה בין ההישארות בעיר לבין עזיבתה , הן לתושבים והן לאנשי הצבא הביזאנטי ועוזריהם , עם הבטחת הביטחון בכל מקרה . הדברים הועתקו גם על ידי סופרים אחרים , מאוחרים יותר . אחד מהם אף מציין , כי המכתב המקורי עדיין שמור אצל הנוצרים בירושלים ( ואפשר שאמנם כך היה בימי הביניים המוקדמים . ( המכתב דומה , הן מצד תוכנו הן מצד לשונו , למכתבי חסות אחרים שנתנו הכובשים ליישובים שונים . בעיקרו של דבר נמצא כאן את הבטחת הביטחון ואת חופש הפולחן , כנגד החובה של תשלום המס , שהוא גם תמורה בעד הביטחון וגם סמל הכניעה והנחיתות . יש מן הסופרים המוסלמים המביאים את דבר כתב החסות הזה בצורה מקוצרת , ומשמיטים ממנו את אשר נראה להם טפל ו בדרך כלל הם ציינו '" ראה : טברי , תאריח , ' א , עמ' : 2406-2405 * ' ir ° ^ J LJ * ' I > fj- »> J ' jj-tt J ^ C 0 JJI ~ uc ( j-Lc ) L / J 4 . ( * JAJJI j ^^ ) j \ dl ) l ^ " 0 'j' - * ' |* U ** ' 'u' - < י *' י I « AJI _^ 1 J JJJ f t ' - JJL- 'J U ^ U .. ''" . > . | ** J LJ- ~ J f > + ~ ^ ijUj ^ % [/ I ^ in tj rtJVi I " 5 Jj IAJ ^ IJ y _ f />() ?? 1 'L 1 £ fj ^ . . 11 " j / OJI - ^ J ? i - Vj , U ju * •& 1 j ? f < . ' . ; l ?^ 0 ^* SJ XJ . p * 5 \ j *\ if « cr-i 1 > 1 2 j 1 | fl ' 1 n A ^ l jl ? r > t Yj « A ^ JJJ 4 j-Lc ? 1 ^ jS נ * L */ | . _ 0 ^ £ \_ 1 ^ 1 ^^ « Oj .- ™ , )) l j j » jjJI L ^ JL 4 I > a . > a-J Jl ^ fl 1 Irj I ^ I ^ AJI J- » j Jjil ( jJ » JV US i-J _> aJI _^ LJVJ J \ « LLJ Jj . 1 ^ j lcj . J _^ jJI J * - » *~^ cr Jc AS ^ ^ " r *^ - ^ ^ - ^ r <*?> l _ H- » (** j " 1 > « J-l « J ? ? " J /**" .. ' . ' ^ £ * _ lrA * jj AJ JI oJLj p .. . I « : D ji . ? H ) LJ -LJ , J AI , j * «_ uxl J >« J lijjiJI 1 >« * I JJJ J J » ' u-k L * cA י f ^ A ~ - * j ft * }? ( j- ^ J f t ???»)! o-J * OJ ^ "I | * 4 JjJ f * t (* - ^* \ J *^! t ^ r **? ^ ^ ^^ ^ Ji \ ^) \ & J J- lj , iAJ "J" CLJJ t _ * j . , j ^ U , J lijL * י cLlJjl ^ J Al Cj- ^ 14 jjii * /* ^>>> -ll JA j ^ JI f jL" ? « l-i !> "j •)• L ^ 0 j * ^ fh ' '' t _ r-L * c ^ - ^ i » j " A ^^ J " iJ ftjlj <^* l o-J ) { -J (_ rJ Lt jj-Uj «| <^ jfcjt ^^ . 6 ^> aJI J ^^ fl 1 I r ^ 5 jjl I L ^ l I jj Jji «^ JI h ^ jj tliUH i « jj 0 Jj ~ . j 0-. J J oiJI ^ c t-jLiiJI LA IJ

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help