sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

' הוי סוריה ( והמקור המוסלמי מוסיף כאן הסבר ; התכוון לשאם [ שם שניתן בדרך כלל לסוריה ולארץ ישראל ביחד ([ ארצי היפה , היי שלום ! מעתה את שייכת לאויב . ' ! כיבוש ירושלים דת ושפה נוספות הצטרפו אל הטוענים לקדושת העיר , ובכך הקנו לכיבוש העיר בידי המוסלמים חשיבות ומשמעות היסטורית . דבר זה מייחד את התקופה בת 462 השנים , מהכיבוש המוסלמי עד הכיבוש הצלבני . כיבוש העיר בידי המוסלמים שם קץ לתדמיתה של ירושלים כפי שהיתה באותה שעה , של עיר שעתידה להישאר נוצרית עד סוף כל הדורות . 'משעה שהוקם כנגד כנסיית הקבר ובהתחרות גלויה עמה מקדש מוסלמי בעיר , נתגלה לכל ששני המתחרים תלו עצמם באילן משותף אחד , מעתה היה קשה להכחיש שגזעו עומד איתן במקום זה . ' בדבר תאריך כניעתה של ירושלים יש סתירות במקורות . גדול הכרוניקאים הערבים , טברי , מביא שני תאריכים : במקום אחד שנת 15 להג'רה 636 = ) לספירה , ( ובמקום אחר שנת 16 להגירה 637 = ) לספירה . ( נראה שיש להעדיף את התאריך שמביא כרוניקאי דגול אחר , בלאך'רי ( כן המחצית השנייה של המאה הט , ' קדם בערך בדור אחד לטברי , ( אשר , כפי שנראה להלן , יש לו אישור במקומות נוספים . לדבריו התחיל המצור על העיר מייד לאחר הניצחון בקרב הירמוך , דהיינו במחצית הראשונה של שנת 15 ( סוף הקיץ של שנת . ( 636 בראש הצרים על העיר עמד עמר בן עאץ . בשנת 16 הגיע אבו עבידה בן ג'ראח בראש צבא נוסף והצטרף למצור , ובשנת 17 נכנעה העיר , לאחר מצור שנמשך שנתיים . אין לנו פרטים על המצור , אך ככל הנראה הוא התבטא בכך שארץ ישראל כולה , עריה כפריה ודרכיה , היו באותה שעה בידי הפרשים המוסלמים , מלבד ירושלים , קיסריה ואשקלון . המסורת שירושלים נכבשה בשנת 638 מוצאת אישור גם אצל הכרוניקאי הביזאנטי תאופנס ואף הוא מציין כי המצור על העיר נמשך שנתיים . אישור נוסף לכך אנו מוצאים בידיעה שסופרוניוס , פאטריארך ירושלים , מת מצער זמן קצר לאחר כיבוש העיר . תאריך מותו ידוע לנו : מארס 638 ( אחרי שכיהן ארבע שנים ו הוא נתמנה בשנת . ( 634 גם מידיעה זו אנו למדים איפוא , שהעיר נכבשה בשנת , 638 ככל הנראה בתחילתה . לפי המסורות המוסלמיות קרא אבו עבידה , מפקד הכוחות המוסלמים שבארץ ישראל , לעמר , כי יבוא בכבודו ובעצמו ויקבל את כניעתה של העיר . פנייתו אל הח'ליפה כללה את ציון עמידתה הממושכת של העיר במצור , ואת הידיעה שהירושלמים מוכנים להיכנע רק לפני עמר עצמו . עמר בא תחילה לג'אביה שבחורן , שם שכנה המפקדה הראשית של הכוחות המוסלמים שפעלו בסוריה ובארץ 6 העבודה המקיפה ביותר על כיבושה של ארץ ישראל ( ושל סוריה ) נכתבה על ידי אחד מן החוקרים החשובים של האסלאם ומראשוניהם , ההולנדי , Leiden 1900 De Goeje , Memoire sur la conquete de la Syrie , 8 וראה שם , עמ' , 174 את עניין דרשתו של סופרוניוס . דברי הךקליוס , ראה בלאך'רי , פתוח , עמ' 7 . 137 כך דעת גויטיין , ירושלים בתקופה הערבית , עמ' 82 ואילך = ) היישוב בארץ ישראל , עמ' 6 ואילך . ( 8 על תאריך כיבושה של ירושלים ראה : טברי , תאריח , ' א , עמ' ; 2408 , 2401 , 2360 בלאך'רי , פתוח , עמ' ? 140-138 תאופנס , א , עמ' . 339 על מהלך חייו ומותו של סופרתיוס ראה : cr / r / y 11 ( 1897 ) . pp . 126 ff . Jerusalem par les Perses ' , Revue de ! 'Orient A . Cou ret , 'La prise de לאחרונה יצא לאור ספר על סופרתיוס : , de Jerusalem , Paris 1972 c . Von Schonbom , Sopfaone אבל אין בו חידושים לענייננו כאן .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help