sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

את 'ארמונות הקיסר ואוצרותיו , ' כפי שהתבטא באחת ההזדמנויות . מכל מקום , מחמד ועדת המוסלמים הקדומה ידעו את דבר קדושתה של ירושלים ואת מעמדה , אך ספק רב הוא האומנם חשבו להועיד לה מקום כלשהו במערכת התיאולוגית החדשה , שאת יסודותיה היו מניחים אותה שעה . הפשיטות צפונה , שנערכו בימי מחמד , היו מכוונות בעיקר אל התח'ום ( כך במקורות הערביים ) של בלקא וךארום ( איזור מואב והערבה . ( המונח תח'ום , כפי שאחד המקורות הערביים מסביר לנו , שאול בוודאי מלשונם של היהודים , ופירושו — האיזור שבו התקיימו שבטי הבדוים שבספר ארץ ישראל . אותם שבטים היו קשורים עם ביזאנטיון , ומחמד נרתע עד מהרה ונסוג , מפני החשש שיהיה עליו להילחם בצבא הביזאנטי . תחילתה של ההשתלטות הבדוית מוסלמית על שטחי ארץ ישראל היתה עם קריאתו של הח'ליפה הראשון , אבו cff נ למלחמת קודש , בתחילת שנת . 634 הצבא המוסלמי התקדם בשלושה ראשים . האחד , בפיקודו של עמר בן עאץ , פנה אל כיוון החוף , לסביבת עזה . השניים האחרים , בפיקודם של ח'אלד בן סעיד , שהוחלף אחר כך על ידי יזיד בן אבו ספיאן ( אחיו של מעאויה , שעתיד היה להיות הח'ליפה הראשון מבית אמיה , ( ושל שר ח ביל בן חסנה , פנו אל מזרחה של ארץ ישראל , בכיוון לירדן . חולשתה של הממלכה הביזאנטית ואי יכולתה לשלם את הקצבאות הקבועות לשבטי הבדוים שבדרום ארץ ישראל גרמו שאלה עשו עד מהרה יד אחת עם הפולשים . אחרי ניצחונות ראשונים באיזור עזה ובמרכז הארץ , כנראה באיזור יריחו , נעצרה ההתקדמות המוסלמית עקב התארגנותו של הצבא הביזאנטי . ח'אלד בן וליד , בן לאחת המשפחות האצילות שבמכה ובעבר מבכירי המנהיגים של ההתנגדות למחמד , שנמצא עתה בראש שבטי הבדוים שלחמו בעיראק , נצטווה לחוש לעזרת הצבא שבארץ ישראל . לאחר מסע ללא תקדים בשטח מדברי נפל ח'אלד בעורפם של הביזאנטים וכבש את מרבית שטחה של סוריה , התקדם דרומה והתאחד עם צבאו של עמר . כך הושג ניצחון גדול ראשון של המוסלמים על הביזאנטים , ביולי . 634 בערך באותו זמן מת אבו בכר , ואת מישרת הח'ליפה ירש עמר בן ח'טאב . בגלל שיקולים של מדיניות בין שבטית פיטר עמר את ח'אלד בן וליד ומינה במקומו את אבו עביךה בן ג'ראח . בפיקודו של זה הושלם כיבוש מרבית שטחה של ארץ ישראל עד סוף אותה שנה . דבר זה אנו למדים מדרשה שנשא פאטריארך ירושלים , סופרוניוס , ( Sophronius ) בחג המולד 25 ) בדצמבר . ( 634 בדרשתו הוא קונן בין השאר על כך שה'סךקנים' בוזזים ערים , שמים את השדות לשממה , שורפים את הכפרים והורסים את המנזרים הקדושים . אולם השבטים המוסלמים הגיעו לשליטה יציבה בארץ ישראל ובסוריה רק אחרי קרב גדול נוסף נגד הצבא הביזאנטי . בערך שנה וחצי מאוחר יותר , באוגוסט , 636 נערך קרב הירמוך , והוא נסתיים בתבוסתם המלאה של הביזאנטים . הקיסר הךקליוס , אשר ציפה באנטיוכיה לתוצאות הקרב , עמד אפוא עשרים ושתיים שנה אחרי השואה שנגרמה על ידי הפרסים לפני שואה חדשה , חמורה בהרבה מן הקודמת . הקיסר המיואש הפליג לקונסטאנטינופול והמסורת המוסלמית שמה בפיו את המלים : 4 ראה את האימרה על ארמנות רומי ( ופרס , ( המיוחסת לנביא , אצל ואקדי , מעאזי , עמי . 460-459 הדבר התרחש בעת חפירתה של תעלת הגנה במרינה , שנועדה להגן על המוסלמים מפני ההתקפה של אויביהם אנשי מכה . זהו קרב הח'נךק ( החפירה : ( 'אז אמר אמר מעתב בן קשיר ( מאישי מדינה שלא היו שלמים עם האסלאם : ( מחמד מבטיח לנו את אוצרות כסךא ( המלך הפרסי ) וקיצר ( קיסר , דהיינו ביזאנטיון , ( ואיש מאתנו אין לו ביטחון , אפילו כשהוא הולך לעשות את צרכיו . הלא מה שמבטיחים לנו אלוהים ושליחו אינו אלא אשליה / 5 על הפשיטות הראשונות לתוך ארץ ישראל ראה : אבן השאם , סירה , עמ' 1 970 טברי , תאריח , ' א , עמ' . 1794

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help