sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

בפסוק הראשון : 'נוצחו הרום בארץ הסמוכה . ואולם סופם שישובו וינצחו , כעבור שנים אחדות ממפלתם . ' אין ספק שמחמד היה ער לנעשה בגבולו הצפוני של חצי האי . גם גורלה של העיר ירושלים בוודאי לא היה בשבילו דבר של מה בכך . החוקרים המודרניים עדיין מתלבטים בבעיה , מהי הדת שהשפיעה ביותר על לידתו של האסלאם ומי היו המורים שעיצבו את השקפותיו של מחמד : היהודים , או שמא זרם כלשהו כקרב הנצרות , ואולי כת 'גנוסטית / בת מינם של המאניכאים . ואולם תהיה התשובה אשר תהיה ( אם תימצא אי פעם , ( אין ספק כי מחמד היה מודע היטב למעמדה המקודש של העיר ירושלים . הלא הוא עצמו נהג לפנות אליה בעת תפילתו בהיותו במכה , וכך אף חסידיו . אמנם , יש אומרים שבפנותו אל ירושלים הקפיד להימצא דרומית לכעבה כדי 'לאחד את שתי הקבלות , ' כלומר , כדי שעיניו של המאמין — הכעבה שבמכה ו'בית המקדש' שבירושלים — יהיו בקו אחד ( ראה מוטיב דומה להלן , בקשר למסגד עמר . ( גם לאחר שעבר למדינה הוסיף מחמד לפנות לירושלים בעת התפילה . רק שישה עשר חודש אחר כך גילו את אוזנו מן השמיים כי מעתה יש לסובב את הקבלה , ולא לפנות עוד צפונה , אלא דרומה , למכה . גרעין המסורת , המייחסת להר הבית מקום נכבד במסורת המוסלמית המאוחרת ( שייתכן שנולדה בתקופת בני אמיה ואולי אף מאוחר יותר , ( נמצא בסירת אלאסךא , הפרק הי"ז בקראן , בתחילת הפרק . בתיאור מסעו הלילי של הנביא נאמר : 'השבח לאשר הסיע את עבדו בלילה , באחד הלילות , מהמסגד הקדוש אל המסגד הרחוק אשר את סביבתו בירכנו , כדי להראות לו מקצת המופתים שלנו . אכן הוא הוא השומע והרואה ( הכל . ' ( משפט זה הורחב ונתפרש במסורות רבות . לדברי המסורות , 'הורד' פסוק זה ( על ידי אלוהים אל מחמד , ( מתוך התייחסות למעשה שאירע סמוך לזמן בריחתו ממכה למדינה , כאשר אמנם 'הוסע' על ידי אלוהים מהמסגד הקדוש , הוא מקדש הכעבה שבמכה . המלאך גבריאל הוא שהסיעו , כשהוא רכוב על בראק , בהמת רכיבה בעלת כנפיים . נראה ש'המסגד הרחוק , ' אלמסג'ד אלאקצא , היה מסגד בסביבת מדינה . המסורות המוסלמיות ניסו אחר כך לאתר את המסגד במקומות רחוקים , כגון כופה , העיר המוסלמית שעל הפרת , עד שהסכימה דעת הרוב שמדובר במסע לירושלים , אל הר הבית , לאחר שעברו דרך סיני ובית לחם ( או חברון . ( גבריאל הוריד את מחמד מבראק על יד שער המסגד ( הוא הר הבית , ( וקשר את בראק אל חישוק ברזל , שאליו נהגו הנביאים לקשור את סוסיהם מקדמת דנה . מחמד התפלל שם בחברת אברהם , משה , ישו וכל שאר הנביאים . מענין כי דווקא ארץ ישראל מתוארת בקראן בתור אךנא אלארץ , דהיינו 'הארץ הסמוכה' ( פרק ל , פסוק א , ( בניגוד לאלאקצא , הרחוק . המסורת אף קישרה בין מעשה המסע הלילי לבין מעשה אחר , שאיננו מוזכר בקראן , אולם התרחש על פי המסורת באותו זמן , והוא המעראג , ' דהיינו העלייה של מחמד לשמיים . ( גרעין העליות לשמיים נמצא כידוע במקרא , בסיפורים על חנוך [ בראשית ה כד ] ואליהו [ מלכים ב ב יא , [ וכידוע הוא תופס מקום מרכזי גם במסורת הנוצרית על ישו ( . י אין להניח , כי קדושתה של ירושלים היתה אחד המניעים שדחפו את מחמד לארגן מסעות צבאיים אל תוך איזור הספר הביזאנטי לקראת סוף ימיו . נראה כי לא היתה זו אלא התשוקה להשיג למאמיניו י ראה דיון מקיף במסורות המוסלמיות בעניין 'המסגד הרחוק' אצל M . J . Kister , 'You Shall only Set out , p . 173 for Three Mosques ' , Le Museon LXXXII ( 1969 ) , וראה גם Encyclopaediaof Islam , s . v . 'lsra \ radj Mi , ולהלן בפרק אחד עשר .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help