sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

יש לזכור , כי מאז דיכוי מרד בר כוככא בשנת 135 לספירה היתה ירושלים מחוץ לתחום בעבור יהודים , אבל בערי ארץ ישראל ובכפריה הוסיפו לשבת המוני יהודים . מלבד האפיזודה הקצרה בימיו של הקיסר יוליאנוס 'הכופר' , ( 363-361 ) ניתן ליהודים לבוא לירושלים מחדש רק בפרק הזמן של השלטון הפרסי בעיר , ( 628-614 ) אחרי הפסקה של חמש מאות שנה בקירוב . אמנם , אפשר לשער כי גם לפני כן לא תמיד נסגרה בפניהם העיר לחלוטין , והיו זמנים שבהם הורשו לבוא העירה ולפקוד את חורבות המקדש , כמובן תמורת תשלום . יעידו על כך הדברים שכתב הירונימוס , ( Hieronymus ) מאבות הכנסייה במאה הד' לספירה , בפירושו לצפניה א טו ואילך ' ) יום עברה היום ההוא יום צרה ומצוקה , יום שאה ומשואה , יום חשך ואפלה , יום ענן וערפל ;( ' עד עצם היום הזה נאסר על אותם אריסים ( coloni ) דו פרצופיים לבוא לירושלים , מפני רציחת הנביאים , ( servorum ) ואחרון שבהם ! בן האלוהים , אלא אם כן [ יבואו ] כדי לבכות , כאשר ניתנת להם רשות לשאת הספד על חורבותיה של העיר , תמורת תשלום . כשם שקנו פעם את דמו של המשיח כן עתה הם קונים את דמעותיהם הם . אכן , אף המספד אינו ניתן להם בחינם . ביום שנכבשה בו ירושלים על ידי הרומאים ונחרבה אפשר לראות את בני העם הזה , נשים לובשות סחבות וזקנים נושאים נטל הסחבות והשנים , מתאספים לעת אבל , מוכיחים בגופם ובלבושם מה פירושו של זעם האדון . מתאסף לו אפוא האספסוף של המסכנים , ובעוד אשר עץ הצליבה של האדון מבהיק וזורח וחוגג את תחייתו , ומעל הר הזיתים מתנוסס סימן הצלב , מבכים בני העם המסכן הזה את חורבות מקדשם , מבלי שיהיו ראויים לרחמים . פרק הזמן הקצר יחסית של השלטון הפרסי הסתיים , ככל הנראה , בתוצאות חמורות לגבי יהודי ארץ ישראל . אמנם , משחזרו הביזאנטים וכבשו את העיר , בשנת , 628 ריסן הקיסר הרקליוס ( Heraclius ) את שפיכות הדמים , אך לעומת זאת מייחסים לו גזירות שמד נגד היהודים בכל רחבי ממלכתו . כנראה נערך טבח ביהודים שהספיקו להתיישב בירושלים . על כך ניתן ללמוד מן העובדה , שאחד משבעת הצומות הרשמיים של הכנסייה הקופטית , הנמשך שבוע ( בתקופה שלפני הפסחא , ( נועד להשיג את מחילתו של אלוהים לקיסר הרקליוס על אשר הרשה לטבוח את יהודי ירושלים בשנת . 628 כאשר כבשו הפרסים את ירושלים היה מחמד , נביא האסלאם בראשית דרכו , נתון במאבק קשה אשר נראה חסר תוחלת , נגד הממסד של העיר מכה ונגד בני שבטו . שמונה שנים מאוחר יותר , בשנת , 622 הוא נאל ץ להימלט על נפשו אל העיר מדינה . בעיר זו הוא ניגש מייד לארגונה של העדה המוסלמית הראשונה , שהיתה מורכבת מבני שבטים שונים , בהם בני קריש שבאו אתו ממכה , ובני השבטים תושבי העיר מדינה . לאחר שהתבסס סילק מחמד את היהודים עובדי האדמה ובעלי המלאכה מן העיר ומסביבתה , ואת חלקם אף הרג . ככל הנראה הגיעה אליו באותו פרק הידיעה בדבר ניצחונם הרה הגורל של הביזאנטים על הפרסים . היה זה בשנת , 628 שש שנים אחרי ההג'רה , ארבע שנים לפני מותו של מחמד . הוא הנציח את המאורע ב'סוךת אלרום' ( הפרק על הביזאנטים , ( הוא פרק ל' בקראן , ראה את דברי הירונימוס : . PL , 25 , pp . 1418-1419 על הצום ראה : . Coptic Church , Cairo 1967 , p . 13 O . H . E . Burmester , The Egyptian or הידיעות על גזירות השמד של הרקליוס נמצאות גם אצל סופרים ערבים ( ראה למשל טברי , תאריח , ' א , עמ' , ( 1562 וגם בדברי ימי מלכי הפראנקים ( ראה : , 153 , 409 rerun ! Merovingicarum , II , Hannover 1888 , pp . MGH , Scripiores בכרוניקה של . ( Frcdegarius על פרשת הכיבוש הפרסי וספיחיה ראה עוד Byzantine Jewry , London 1971 , pp . 48-60 A . scharf ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help