sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

הגדולה של עם ישראל נעשתה לחלק אינטגראלי בחוויה הדתית של התרבות האנושית . על מעמד העיר בתודעה היהודית , כבמת המאורעות ההיסטוריים שהתרחשו בעם ישראל ובבירתו ( שחלקם , המסופר במקרא ובספרים החיצונים , אומץ על ידי הנוצרים , ( ובתודעה הנוצרית , כזירת המאורעות האחרונים כחיי המשיח הנוצרי ומותו , נוספה עכשיו המסורת המוסלמית , שמיקמה כהר הבית שבירושלים את מאורעות מסע הלילה הנסי , המסופרים בקראן ובמקורות שמחוצה לו . וכך יצרה הקדושה הראשונה והקדומה , שינקה ממעיינות ישראל , התייחסות מיוחדת , רגשית ותיאולוגית , של בני שלוש הדתות לבירת ישראל . תולדות ירושלים רבות הגלגולים ומקומן בתודעת עם ישראל ובתודעת אומות העולם הם אשר קבעו את תוכן הספר הזה , על שני חלקיו . תולדות העיר זכו לסקירה מפורטת וממצה מצד האירועים הפוליטיים והתחלפות השליטים במרחב ונציגיהם בעיר ; פרקים מפורטים הוקדשו לשינויים בצורתה החיצונית ולשרירים הארכיאולוגיים , שהם עדות דוממת לעברה בתקופה הנידונה ; פרקים מיוחדים הוקדשו לאוכלוסיית העיר הרבגונית , לליכודה הסוציאלי ולצורות ארגונה העדתי במסגרת השלטון האסלאמי ; פרקים אחרים דנים באמנות שפרחה בירושלים ושיקפה בכל תקופה ותקופה את מהות השלטון ששרר בה ואת שאיפות האוכלוסייה ומאווייה — מאמנות מונומנטאלית בבנייני פאר ובמקומות מקדש ועד לאמנות קישוטית בפיסול ובפסיפס ובאמנות זעירה . לא נעדר גם מקומן של הכתובות , שבהן ביקשו כובשים ותורמים למוסדות לימוד , דת וצדקה להנציח את שמם ושן הזמן לא יכלה להן , ושל המטבעות שאפשר לייחס את טביעתם לירושלים . ביסוד תוכנית הספר עמדה , אפוא , גישה של הרחבת תחומים הרבה מעבר למקובל בכתיבת תולדות ערים . בכך היתה היענות לזרמים החדשים כמחקר האורבאני , וגם היענות לתופעה הייחודית ששמה ירושלים . לכן הקדשנו דיון למקומה של ירושלים בתודעת מאמיני הדתות השונות , כפי שהתבטא ביצירות מסוגים ספרותיים שונים , כגון הפיוט , האפוקאליפסה והפרשנות הדתית . ויש משום חידוש במקום שהוקדש ליצירה הרוחנית אשר נוצרה בעיר על ידי יהודים , נוצרים ומוסלמים . בזה נוסף נדבך חדש להבנת חיי העיר , מימד המשווה לנו עיר חיה על מרכיביה השונים , וביניהם האליטות התרבותיות הפועלות בתוכה , וקרובים לעניין הפרקים המתארים את המקומות המקודשים במסורות שלוש הדתות . קרוב אדם אצל עצמו , ודיון מפורט ביותר הוקדש לקהילות ישראל , הקהילה הרבנית והקהילה הקראית , למן חידוש היישוב היהודי בעיר אחרי הכיבוש המוסלמי ועד להכחדתו על ידי הצלבנים , ולאחר מכן מאז חידושו בעקבות כיבוש העיר מידי הצלבנים . נידונו בהרחבה תולדות היישוב

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help