sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

פתח דבר מעטות הערים שתולדותיהן כה ארוכות , רבות פנים ורבות תהפוכות כירושלים . המחקר שלפנינו , על שני חלקיו , מקפל בתוכו תשע מאות מתוך אלפי השנים של תולדות העיר . החלק הראשון , המוגש בזה לציבור , כולל את תקופת השלטון המוסלמי הקדומה , עד ערב הכיבוש הצלבני ;( 1099-638 ) השני מסתיים בנפילת השלטון הממלוכי והשתלטות האימפריה העות'מאנית על ארץ ישראל ומצרים . ( 1516 ) התקופות הללו מקבילות למה שמכונה באירופה ימי הביניים . בתקופה בה מתמקד הכרך שלפנינו חלו בעיר שינויים מפליגים , אשר קבעו מתכונות חדשות לקיומה הפיסי . נשתנו קווי המתאר והביצורים , שכונות ורבעים שהיו מיושבים מאות בשנים נעזבו , ומערך חדש של ביצורים , חומות , מגדלים וחפירים , יצר מסגרות שנתמלאו במשך הזמן תוכן של חיים חדשים . הגרעין ההיסטורי העתיק של העיר , הוא 'עיר דויד , ' והגבעה הצפונית מערבית , היא 'הר ציון , ' לא היו עוד חלק מחלקי העיר לאורך כל התקופה כולה , ועיר דויד אף יצאה בתקופה זו מתחום העיר ולא חזרה אליו עוד . פני העיר , על קו החומות , השערים ומערך הרחובות , כפי שעוצבו בתקופה זו , קירבו אותה אל העיר שבתוך החומות הידועה בימינו . עם זה , רשת הרחובות , שיסודותיה מעוגנים עוד בסוף התקופה הביזאנטית , עמדה תדיר בפני אתגרים כלכליים ודמוגראפיים חדשים ומשתנים , ואף אתגרים דתיים שמצאו את ביטוים בבנייה מונומנטאלית חדשה . שינויים שלטוניים ודתיים יצרו מוקדי כוח חדשים ומרכזי משיכה שהשתנו מדור לדור . העמדות האסטראטגיות של הביצורים ועמדות המפתח הכלכליות הכתיבו את קריעת שערי העיר , שקשרו את העיר אל סביבתה הקרובה והרחוקה . מוקדים אלה כללו , דרך משל , את הר הבית , שחזר — אחרי מאוח שנות עזובה של השלטון הרומי והזנחה מכוונת של השלטון הביזאנטי — לשימוש כמרכז פולחן מוסלמי , בנוסף על מסגדים שבנו המוסלמים במקומות אחרים בעיר ; בתקופה הצלבנית נוסף מוקד כנסיית הקבר , ששוקמה על ידי הכובשים הנוצרים , ואלה עוד הרבו בבניין כנסיות , בתי תפילה ומנזרים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help