sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

מבוא מקום הספר במחקר החברה הישראלית על היבטיה השונים נדונה במחקרים רבים בעבר הקרוב והרחוק . מחקרים רבים הם מקיפים מאוד , ונוגעים כמעט בכל היבטי החברה , ואחרים עסקו בפרוטרוט בנושא זה או אחר מן העניינים הקשורים בה . מחקרים אלה נכתבו רובם ככולם בידי חוקרי מקרא או היסטוריונים , שנסמכו בעיקר על ידיעות המצויות במקרא , ולעתים גם על מחקרים סוציולוגיים . בחלק ניכר מן המחקרים לא נוצלה כלל העדות הארכאולוגית , או שנעשה בה שימוש מועט בלבד , בדרך כלל לצורך איור נלווה לפירוש הכתובים . כך , למשל , הודגשו ההבדלים בין המבנים בתרצה ( תל אל פארעה הצפוני ) כדי להמחיש את הפערים החברתיים שנביאי המאה הח' לפנה"ס זעקו עליהם . בניגוד לשפע המחקרים ההיסטוריים , מיעט המחקר הארכאולוגי הארץ ישראלי לעסוק בנושאי חברה בכלל , ובחברה הישראלית בפרט . בהתייחסו לכמה ספרי מבוא חשובים שנכתבו לאחרונה על הארכאולוגיה של ארץ ישראל כתב ויליאם דיוור : [ ... ]' ככל שמחקרים אלה מספקים בתור מבואות למידע הבסיסי , אף אחד מהם אינו מנסה לארגן את המידע במונחים של מבנה חברתי נ . ' [ ... היעדר עיסוק בשאלות חברתיות מאפיין את הארכאולוגיה הארץ ישראלית מזה זמן , אף על פי שברחבי העולם מהוות שאלות מעין אלו מרכיב נכבד במחקר הארכאולוגי , על סמך ההנחה שהארכאולוגיה מתאימה ביותר לדיון בשאלות הקשורות בחברה . דוגמה לגישה המקובלת בחקר החברה הישראלית ניתן להביא מן ההקדמה לספרו של חנוך רביב על החברה בממלכות ישראל ויהודה : מקור המידע הכתוב העיקרי לנושא עיוננו הוא המקרא . אולם מקור זה לוקה בחסר משום שלהתייחסות לחברה , במובן הרחב של המושג , נודע ערך שולי בעיני המחברים ... ] ש ] גילו יותר עניין בהיבט הפוליטי [ ... ] במעשי האישים הבולטים , בדת ובפולחן ובהדגשת מקומו של האל בהיסטוריה . הדרך 1 גבע , חצור , עמי ; 12-11 דיוור , מבנה , עמ' ; 416 פאוסט ומאיר . תרבות חומרית . 2 דיוור , מבנה , עמ' 3 . 416 ראה למשל תפרו , גישות , ארכאולוגיה קוגניטיבית ; רנפרו ובאהן , ארכאולוגיה ; טריגר , היסטוריה ; גיבון , ארכאולוגיה ; בלנטון , בתים , ומחקרים רבים נוספים . 4 רביב , החברה , עמ' . 2

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help