sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

את כתיבתו ואת סגנונו , כלומר הוא עצמו הביא אותו אל גבול לימודי החול , והצעדים שעשה משם והלאה אינם מרחיקים אותו מנקודה זו בצורה משמעותית . מתוך שהוא מתעתד להגיע בשבת לבית רבו לבחינה השבועית משתמע , שההתדיינות התקיימה עור 10 שעה שמלאכי שהה בין כותלי תלמוד התורה . באותה שנה עצמה , במאמר קצר בעיתון "חבצלת , " הגיב "א . ר . אנגלמן , מתלמידי ישיבת עץ חיים יצ"ו , " על ביקורת שהוטחה בעיתון "היהודי" שיצא בלונדון כלפי תלמוד תורה עץ חיים בירושלים , כי הוא אוסר על תלמידיו לקרוא עיתון , ללמוד שפה אירופית , לבקר ב"מדרש אברבנאל" ואפילו ללמוד דקדוק ; תגובתו משלימה את דבריו במכתבו לרבו . בתשובתו טען מלאכי כי תלמידי עץ חיים בירושלים לומדים דקדוק , וכי יש להם ידיעה רבה בחכמה זו . הוא גם מפנה לספר דקדוק שחובר על ידי אחד מן 1 המלמדים . ' לדבריו מותרת קריאת העיתונים לבני הישיבה , "ולא עוד אלא שגם הרבה בני ישיבה נמצאו שכותבים בעתונים . " אך לענייננו חשובה יותר תגובתו לעניין לימוד השפות וההליכה לספרייה . למרבה ההפתעה , מלאכי מגן על שני האיסורים "זהו גזירת חכמים מזמן מוקדם ואפשר עוד מקודם הת"ת , מגאוני ורבני ירושלים תובב"א [ ... ] ולכן לא ירצו כבוד הגבאים שליט"א לפרוץ הגדר . " אמנם על לימוד השפות הוא טוען כי האיסור חל רק על לימוד "בכנופיא , " היינו בציבור , ואילו לימודם של יחידים לית 12 לן בה . ואמנם , לדבריו מצויים בחורים "היודעים שפה אירופית שלמדוה ביחידות . " מלאכי בן החמש עשרה מתגלה אפוא בשנת 1910 כמשכיל מתון ביותר , לפי שעה נטול כל יסוד ביקורתי או רדיקלי . אמנם הוא סקרן תאב דעת , ועל פי מאמריו הראשונים הוא כבר אוסף בסביבתו הקרובה חומרים גלויים ואפילו מגיע לחומרים גנוזים — מהלך שאפשר לו , בסופו של דבר , את כתיבת מאמריו הראשונים , שעתידים לצאת לאור בבמות ספרותיות מקומיות , חלקם עוד קודם לעזיבתו את ירושלים . יתר על כן , מן הקטע שצוטט לעיל מסתבר , שבאותה עת הוא כבר רוקם תכניות מחקר נועזות יחסית : כתיבת חיבור מקיף על הספרות העברית בארץ ישראל . דומה כי המעבר האטי שחולל מלאכי עד עתה מן הישיבה לעולם הכתיבה והמחקר שבהם בחר לעסוק , עולם שבו יעשה את כל שנותיו , מאפשר לראות בו בהיבטים 10 בלקסיקון אישים , שיצא לאור בניו יורק בשנת , 1913 זמן קצר לאחר הגעתו של מלאכי , נאמר כי למד ב '' בית המוסר" בהנהגתו של ר' יצחק בלאזר , מן הבולטים במנהיגי תנועת המוסר , שהתיישב בערוב ימיו בירושלים . ראו עליו ד' כ"ץ , תנועת המוסר , ב , תל אביב תשי"ד , עמ' 273-220 ( על תקופת חייו בירושלים , שם , עמ' . ( 259-254 מלאכי עצמו לא מזכיר את לימודיו ב"בית המוסר , " אך בלא ספק הוא המקור לידיעה , שכן עמד בקשר מכתבים עם מחבר הלקסיקון עוד מירושלים . ראו ב"צ אייזענשטאדט , הערך '' אנגלמן ( מלאכי , " ( דורות האחרונים , א , ניו יורק תרע"ג , עמ' . 41 על קשריו עם אייזנשטט , ראו רביד , שם , עמ' . 221 11 הוא מפנה למודעה שהתפרסמה "בלוח עץ חיים בשנה העברה ע"ד ספר דקדוק ממלמד הת"ת די אברהם צבי זיסרמך . נראה שהספר לא ראה אור . 12 "תשובה לבן מגלה סוד , " חבצלת , שנה לט , גיליון 20 ( כ"ו בחשוון תרס"ט , ( עמ' קד-קה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help