sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

קרול פליישר פלדמן . עיקר עניינו של הפרויקט היה בנרטיב , הן כאורח מחשבה והן כביטוי להשקפת עולמה של תרבות . נרטיבים הם האמצעי העיקרי שלנו לבניית גרסה של עצמנו בעולם . התרבות מספקת לחברים בה באמצעות הנרטיב שלה מודלים של זהות ועצמיות . ( agency ) ההכרה במרכזיותו של הנרטיב מקורה לא בדיסציפלינה יחידה כלשהי אלא במפגש בין דיסציפלינות רבות : ספרותית , חברתית אנתרופולוגית , בלשנית , היסטורית , פסיכולוגית , אפילו מחשובית . מפגש זה נתפס בעיניי כעובדת חיים , לא רק במחקרי הנרטיב שערכנו אלא במחקרים חינוכיים באופן כללי . בהתחשב בעבודה המחקרית החדשה ובמאמץ הרב שהושקע מאז המהפכה הקוגניטיבית - האם אנו מסוגלים יותר כיום לשפר את חינוכם של ילדים הסובלים מאסונות העוני , ההפליה והניכור ? האם פיתחנו כיוונים מבטיחים כלשהם בשאלה כיצד לארגן את תרבות בתי הספר בדרכים שיסייעו לילדים בתחילת דרכם ? מה נדרש כדי ליצור תרבות בית ספר תומכת שתכשיר צעירים בצורה יעילה להשתמש במשאבים ובהזדמנויות של התרבות בכללה ? מובן שאין בנמצא תשובות שהצלחתן מובטחת ; אך ישנם , קרוב לוודאי , רמזים מבטיחים המעודדים מאמצים רציניים . אחד הרמזים המבטיחים ביותר כרוך בניסויים בבתי ספר שבנו "תרבויות של למידה הדדית . " תרבויות כיתה אלה מאורגנות כמודל לדרכים שבהן היה על התרבות הרחבה יותר לפעול אילו הייתה במיטבה ובמלוא אונה , ואילו הייתה מתרכזת במשימת החינוך . יש בהן שיתוף הדדי בידע וברעיונות , סיוע הדדי בהשתלטות על חומר , בחלוקת עבודה ובחילופי תפקידים , והזדמנות לרפלקסיה על פעילויות הקבוצה . זוהי גרסה אפשרית אחת ל"תרבות במיטבה . " בית הספר נתפס הן כפעילות מנטלית משותפת והן כאמצעי לרכישת ידע וכישורים . המורה הוא המאפשר , ראשון בין שווים . זהו רק ניסוי מוצלח אחד , וישנם נוספים . אולם , האם כל זה "מציאותי ? " בהתחשב בלחצים שבתי ספר פועלים בהם , כלום אפשר באמת לממש אידאלים כגון קהילות של הדדיות , או שזוהי אוטופיה חינוכית ? איננו עוסקים באוטופיה . איש אינו מטיל ספק באילוצים רבי העוצמה שבתי הספר עומדים בפניהם . אמנם הם אינם חופשיים אפילו לנסות את כל מה שעשוי לעזור , אך גם אין הם סוכנים אוטומטיים של הסטטוס

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help