sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מעוניינים בבנייתה . מובנת מאליה הייתה גם ההנחה שתלמידים חיו במעין ריק חינוכי , שאין לו דבר עם החוליים והבעיות של החברה בכללה . " גילוי העוני" והתנועה לזכויות האזרח באמריקה הם שעוררו את רובנו משאננותנו חסרת הדעת לגבי הרפורמה בחינוך - ובפרט , גילוי השפעתם של העוני , הגזענות והניכור על חייהם המנטליים ועל גדילתם של הילדים שהיו קרבנותיהם של חוליים אלה . תאוריה של חינוך לשירות הכול לא יכלה עוד לקבל כמובן מאליו את הסיוע התומך של תרבות מיטיבה , או נייטרלית . נדרש משהו נוסף כדי לפצות על מה שרבים מאתנו ראו אז כ"חסך" שנוצר על ידי "קיפוח תרבותי . " התרופות שהוצעו כדי להתגבר על קיפוח זה נהפכו בסופו של דבר לתכניות כגון Head Start ודומותיה . בשנים שלאחר מכן גבר והלך עיסוקי בהשפעתה של תרבות על הדרכים שבהן ניגשו ילדים ללמידה בבית הספר . המחקרים שערכתי בבעיה זו העמיקו והלכו — מחקר מעברה על גיל הינקות כמו גם עבודת שדה על התפתחות מנטלית וחינוך בית ספרי באפריקה . תרומתם של עמיתיי הסטודנטים והפוסט דוקטורנטים הייתה שווה לשלי ; גם נםיעותיי תרמו לעניין . זכורות לי במיוחד שיחותיי עם אלכסנדר לוריה , החסיד הנלהב של תאוריות ההתפתחות ה"תרבותיות היסטוריות" של לב ויגוצקי . תמיכתו הנלהבת בתפקיד השפה והתרבות בתפקודה של התודעה ערערה עד מהרה את ביטחוני בתאוריות המסוגרות והפורמליסטיות יותר של ז'אן פיאז'ה , שהותירו מקום מועט בלבד לתפקידה התומך של תרבות בהתפתחות המנטלית . אמנם איני "ויגוצקיאני" במובן הקפדני של המושג , אך מצאתי בעבודה חדשה זו עזר רב בחשיבה על חינוך . אולם העיסוק ב"תרבות בתודעה" אינו נסמך על דבקות באסכולה פסיכולוגית כלשהי , אלא חורג מן הפסיכולוגיה לעבודתם של פרימטולוגים , אנתרופולוגים , בלשנים , סוציולוגים ממשיכי דרכו של אמיל רורקהיים , אפילו לעבודתם של היסטוריונים מאסכולת Annales ~ r \ שעסקו באופנים שבהם אנשים יוצרים את mentalites-n השונים שלהם . למעשה , בעשור האחרון התחולל רנסנס של ממש בעניין בתרבות החינוך - לא רק בתאוריה אלא בהנחיה של העשייה בכיתה . מכיוון שאדון באחדות מעבודות אלה בפרקים הבאים , לא ארחיב כאן בעניין זה . ספר זה נכתב במהלכו של פרויקט מחקר משותף עם אשתי ועמיתתי ,

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help