sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

המבחן שאנו בוחרים לצורך הבהרת רעיונותינו מספרות הרבה מאוד על הנחותינו המוקדמות . למשל , לה מטרי , ( La Mettrie ) בספרו הנודע לשמצה , L'Homme Machine השתמש כמסגרת מבחן במערך הפסלים המונעים באמצעות מים , שהמלך לואי הארבעה עשר הציב בוורסיי : כיצר אפשר להגיע מרובוטים מעין אלה ליצורים בעלי תבונה - האם על ידי ציודם בחושים ? מסגרת המבחן של ב"פ סקינר ( Skinner ) הייתה יונה מנקרת בעולם המבודד של "קופסת סקינר . " סר פרדריק ברטלט ( Baniett ) בחן כמדומה את רעיונותיו על חשיבה על רקע התנהגותו האפשרית של שחקן פיקח במגרש הקריקט ; ואילו מקס ורתהיימר ( Wertheimer ) בחן את רעיונותיו על גרסה מוסווית קלות של אינשטיין הצעיר השוקד על עבודתו . מסגרת המבחן של עשייה חינוכית שונה בתכלית מכל אלה , ומתאימה במיוחד לפסיכולוגיה תרבותית . מסגרת זו מניחה שפעילותם המנטלית של בני אדם אינה פעילות של יחיד ואינה מתנהלת בלא סיוע , גם כשהיא מתרחשת "בתוך הראש . " אנו המין היחיד בטבע ה"מלמד" בדרך משמעותית כלשהי . חיים מנטליים מתרחשים עם אחרים , מעוצבים לצורך תקשור , ומתגלים בעזרת קודים תרבותיים , מסורות וכדומה . אך כל זה משתרע הרבה מעבר לבית הספר . חינוך מתרחש לא רק בכיתות , אלא סביב השולחן בארוחת הערב כאשר בני המשפחה מנסים למצוא מובן משותף להתרחשויות היום , או כאשר ילדים מנסים לסייע זה לזה למצוא היגיון בעולם המבוגרים , או באינטראקציה בין אומן לשוליה בעת העבודה . כך , אין ראויה מן העשייה החינוכית לבחינת פסיכולוגיה תרבותית . כמה שנים לאחר תחילת מעורבותי הפעילה בחינוך , ציינתי בספרי Processof Education The כמה מסקנות שנראו לי סבירות . עתה , לאחר כשלושה עשורים , דומני שעסקתי אז יתר על המידה בתהליכים פרטניים פנים נפשיים של ידיעה , ובשאלה כיצד אפשר לסייע להם באמצעות פדגוגיות נאותות . אסכם את הנקודות המרכזיות באותו ניסיון ראשוני . ראשית , מפגשים חינוכיים צריכים להניב הבנה , לא ביצוע בלבד . הבנה היא תפיסת מקומם של רעיון או של עובדה במבנה כללי יותר של ידע . כאשר אנו מבינים משהו , אנו מבינים זאת כדוגמה לעיקרון מופשט או לתאוריה רחבה יותר .

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help