sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מוצהרות ושאינן מוצהרות . הדבר ניכר בבירור בשטף הדוחות על "מצב" החינוך , שהחל בספר A Nation at Risk ונמשך מאז בהתמדה . שלא במפתיע , המאמרים המרכיבים ספר זה מכסים שטחים נרחבים יותר מאלה שאנו פוגשים בדרך כלל בספרים על "חינוך , " אף שכולם מקורם בו . כמה מהם משקפים למעשה את עמדותיי בפולמוסים החינוכיים של השנים האחרונות . עם זאת , אין אלה "מאמרים פולמוסיים . " המאמר הראשון , בפרק הראשון , הוא אנטיתזה להתפלמסות . פרק זה נכתב לאחר כל האחרים , ומהווה ניסיון לעיין בהשתמעויות שבבסיס הפולמוסים של העשור האחרון ולמצוא את הנחות היסוד הטבועות בהן . הכותרת "תרבות החינוך" אכן הולמת את הספר . התזה העיקרית בו היא שתרבות מעצבת תודעה , מציידת אותנו בערכת הכלים שעמה אנו בונים לא רק את העולמות שלנו אלא את עצם המושגים שלנו על עצמנו ועל בשרינו . ייתכן שבאורח אידאלי יכול היה הספר לכלול בחינה רחבה בהרבה של חינוך בתרבויות שונות . אולם התבוננות תרבותית בחינוך אינה דורשת השוואה תרבותית מתמדת , אלא בחינת החינוך והלמידה בבית הספר בהקשרם המצבי והתרבותי . זהו בדיוק מה שבכוונתי לעשות . כאשר אנג'לה פון דר ליפה , ( Lippe ) ידידתי והעורכת שלי בהוצאת הספרים של אוניברסיטת הרווארד , הציעה שאכתוב ספר זה , התנגדתי לכך בתחילה . השקפותיי נמצאו במהלכה של מטמורפוזה , שכן הייתי בין אלה שעסקו בניסוח של "פסיכולוגיה תרבותית" חדשה . מה ששכנע אותי לבסוף היה עמידתי על הקשר ההדוק בין בעיות החינוך לבין השאלות המאיימות שהולידה יצירתה של פסיכולוגיה תרבותית מעין זאת - שאלות בנוגע למשמעויות ולמשא והמתן עליהן , בנוגע לבניית העצמי ולתחושה של עצמיות , בנוגע לרכישת כישורים סימבוליים , ובמיוחד בנוגע ל"מצביות" ( situatedness ) התרבותית של כל הפעילות המנטלית . אין להבין פעילות מנטלית אלא אם כן נביא בחשבון את המסגרת התרבותית ואת משאביה , שהם הם המקנים לתודעה את צורתה ואת היקפה . למידה , זכירה , דיבור , דמיון : כולם מתאפשרים על ידי נטילת חלק בתרבות . מרגע שהתחלתי , נתברר לי יותר ויותר שחינוך הוא אכן "מסגרת מבחן" נכונה להנצת רעיונות בפסיכולוגיה תרבותית . אסביר את כוונתי . מסגרות

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help