sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

בקיצור , הצגת השאלות אינה משימה קלה , והחומר שמיבחן כזה מעלה חייב לעבור ביקורת חמורה ביותר . למתחיל אורבות כאן שתי סכנות מנוגדות : או שהוא מייחס חשיבות מרובה ביותר לכל מה שהילד מוציא מפיו , או שאינו מעריך את דבריו כלל . האויבים הגדולים ביותר לשיטה הקלינית הם אלה המתייחסים בפשטנות יתר לתוצאות החקירה , המקבלים כל תשובה של ילד כדברי אלוהים חיים או , מצד שני , אלה , הרואים בהן ביטויים של בוסר חסר ערך . שניהם טעות בידם , שכן הם מניחים , שכל מה שהילד מביע בשיחה של רבע שעה , חצי שעה או שלושת רבעי השעה , נמצא באותו מישור פסיכולוגי — כלומר של השקפות , דעות , או דמיונות , הזיות , וכיוצא בהם . ואילו כל מטרתה של השיטה הביקורתית היא ההפך מזה : לבור את הבר מן התבן ולקיים כל תשובה בהקשרה הנפשי . שכן ההקשר עשוי להיות הרהור סתם או דעה ספונטאנית , מישחק או פטפוט וכוי . ומלבד זאת , ישנם ילדים נבדקים , המשרים אווירה של אימון מההתחלה , וניכר בהם , כי הם חושבים ושוקלים בדעותיהם , ואילו ילדים אחרים , אתה מרגיש מיד , כי הם אינם מייחסים כל חשיבות לשאלות ועונים דברי הבאי סתם . קשה לקבוע כאן מה הם הכללים המדוייקים הדרושים לאיבחון תגובות אינדיבידואליות אלה — הם מתגלים כתוצאה של עבודה מעשית . אולם כדי להבהיר את הדרך בה נבחרו המיבחנים הבאים מכל אלה שעמדו לרשותנו ( לצורך הספר הזה נאספו על ידי המחבר למעלה מ 600 מיבחנים , ( ננסה לחלק את הסוגים השונים של התשובות לכמה קבוצות . הואיל ותשובות אלה אינן בעלות ערך שווה , חשוב לזכור סיווג זה , כדי להעריך נכונה את הפירושים הניתנים להלן . ב . חמשת סוגי תגובות , שנתגלו על-ידי מיבחניםקליניים . כאשר הילד אינו מתעניין בשאלה המוצגת לו ושום דבר אינו מניע אותו למאמץ של הבנה , הריהו עונה תשובות שבאקראי , כל שעולה באותו רגע על דעתו . לתגובה מסוג זד , אנו קוראים תשובה שבאקראי . כאשר הילד עונה על השאלה , ללא כל הרהור נוסף , תשובה בדויה , שהוא אינו מאמין בה , למעשה , או שהוא מאמין בה רק ברגע שהוא מביע אותה — הרי לפנינו תשובת בידוי . אם הילד משתדל לענות על השאלה , אך השאלה רומזת על התשובה או שהילד מנסה פשוט לספק את רצון הבוחן , בלי לנסות לחשוב בעצמו — הרי יש לנו כאן עניין בדעה נרמזת . אך אם הילד עונה לאחר הרהור , בהעלותו את התשובה כאילו מנבכי נפשו , ללא רמז כלשהו מצדנו , אף כי השאלה היא חדשה לגביו — הרינו קוראים לתשובה

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help