sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

בלי לנחש , כמובן , מהיכן רעיון טורדני זה עלול פתאום להופיע . המיבח ! הקליני הוא איפוא כעין ניסוי במובן זה , שהבוחן מעמיד לעצמו בעיה , קובע הנחות , מסגל להן את התנאים ולבסוף בודק אותן לאור התגובות שהוא מעורר במשך השיחה . אולם המיבחן הקליני תלוי גם בתצפית ישירה , במובן זה שהבוחן הבקי והמנוסה מביא בחשבון את המסכת הנפשית הכללית של הנבדק , במקום ליפול קרבן ל"טעות שבשיטה , " כפי שקורה תכופות לנםיין . הואיל והשיטה הקלינית תרמה תרומה חשובה לתחום , שבו שררו לפני כן אנדרלמוסיה ומבוכה , הרי תהא זו טעות , אם העוסקים בפסיכולוגיה של הילד יתעלמו ממנה . אין שום נימוק , מדוע לא יישאלו הילדים באותן נקודות , שבהן התצפית הטהורה אינה מסייעת להגיע למסקנות ודאיות . הפסיכולוג אמנם מגלה אצל הילד נטייה למתן הסברים אגדיים ודמיוניים , אך מכאן אין להסיק שיש להימנע מלהציג שאלות לילד , במטרה להגדיר בצורה מדוייקת יותר , על ידי מיבחן קליני , את החלק שממלאים בתשובותיו הדמיון וההזיות . למותר להביא כאן דוגמאות של מיבחנים כאלה , שכן הפרקים הבאים הם בעיקר אוסף של תצפיות קליניות . בדרך הטבע נהיה נאלצים לערוך מעין סכימה מן המקרים שנביא , בלי לסכמם , ונסתפק בקטעי דו"חות מן השיחות , שיש בהן עניין ישיר לדיוננו . מעמודים רבים של רשימות נביא לפעמים רק שורות אחדות . ובכלל , אין מן המועיל בהבאת דוגמאות של מיבחנים , הואיל ואת השיטה הקלינית ניתן ללמוד רק על ידי אימון ממושך . יתר על כן , לדעתנו , דרושה למתאמן בפסיכולוגיה של הילד וכן בפסיכולוגיה הפאתלוגית לפחות שנה של עבודה מעשית מדי יום ביומו , בטרם יעבור את שלב הגישוש ההכרחי של המתחיל . קשה מאוד להימנע מדיבורים יתירים , שעה שחוקרים ילד , ביהוד קשה הדבר לפדגוג ! קשה מאוד להתאפק ולא לרמוז על התשובות בתוך השאלות . ומעל לכל , קשה בזמן המיבחן למצוא את שביל הזהב בין שיטתיות מכוונת , הבאה כתוצאה מרעיונות שהבוחן חשב עליהם מראש , ובין הצגת שאלות שבאקראי , ללא כל קשר , מחמת העדר כל היפותזה מנחה ! הבוחן המנוסה חייב , למעשה , לנהוג לפי שתי דרכים מנוגדות : מצד אחד עליו להתבונן בילד , כלומר לתת לילד לשוחח באופן חופשי , בלי לבלום את הבעתו , או להסיטה הצדה , אך מצד שני עליו להיות בו בזמן ער לכל קורטוב מוגדר בדברי הילד . כדי להעריך נכונה את הקושי האמיתי שבשיטה הקלינית , מן הראוי ללמוד אותה תחילה . המתחילים להתאמן בעבודה מעשית בתחום זה , נוהגים לרמוז בשאלותיהם לילד מה הם מצפים למצוא אצלם , או שאינם רומזים כלל , מפני שאינם מחפשים דבר , ובמקרה זה , מובטחני , גם לא ימצאו מאומה .

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help