sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מחשבתו , שאינו מתייחס לפעולה כלשהי והמתפתח רק בבואו במגע עם פעולות שונות של המבוגר או עם הטבע . במקרה זה לא יעניינו אותו כלל בעיות של תפיסת העולם או של סיבתיות פיזית . ויש גם להפך — בחברת מבוגרים ישאל הילד שאלות בלי סוף , אך הוא יימנע מלתת הסברים משלו . את אלה הוא שומר לעצמה קודם כל מפני שהוא מרגיש , כי הם ידועים לכל , ובגיל מאוחר יותר — מפני הבושה , או מהחשש פן הוא טועה וכן מפחד ההתפקחות מהזיות . הילד גם אינו מגלה את הסבריו , מפני שהוא רואה אותמ לא רק בטבעיים ביותר , אלא גם כיחידים האפשריים בכלל . בקיצור , אפילו הסברים , הניתנים להיות מבוטאים במלים , נשארים כרגיל חבויים בפנימיותו , פשוט מפני שמחשבת הילד אינה חברתית כזו שלנו . אולם מלבד המחשבות , שהוא יכול לבטאן , לפחות בפנימיותו , נשארות מחשבות רבות בלתי ידועות , מפני שאינן ניתנות לביטוי , דבר המגביל את הסתכלותנו בו . במחשבות אלה , שאינן בנות הבעה , מתכוונים אנו לנטיות נפשיות , לסכימות ממוזגות , הן ויזואליות והן מוטוריות , בקיצור , לכל אותן אסוציאציות פרימיטיביות , שאנו חשים בקיומן , ברגע שאנו מתחילים לשוחח עם הילד . לאסוציאציות פרימי טיביות אלה נודעת חשיבות רבה ביותר , ודרושות שיטות מיוחדות כדי לגלותן לאור . המכשול השני , הכרוך בשיטת התצפית הטהורה , הוא הקושי להבדיל בין מישחקו של הילד ובין השקפותיו . ניקח , לדוגמה , ילד , החושב , כי הוא נמצא לבדו , האומר אל המכבש : "האם אתה יישרת את בל האבנים הגדולות הללו " ? כלום הוא מעמיד פנים ומשחק , או שהוא רואה באמת במכבש אובייקט בעל רוח חיים 1 במקרים רבים קשה לקבוע זאת בוודאות . תצפית טהורה לפעמים אינה מבדילה בין השקפה מציאותית של הילד ובין בדיות והזיות . קני המידה הנכוחים מבוססים , כפי שנראה להלן , על ריבוי התוצאות ועל עריכת השוואות בין התגובות האינדיבידואליות . לפיכך חשוב לחרוג מעבר לשיטת התצפית הטהורה , אך גם לא לשקוע במלכודת של שיטת השאלות , ועל ידי כך לזכות ביתרונות , שהושגו בדרך הניסוי . עם זה נשתמש בשיטה שלישית , המתיימרת לאחד את המועיל בשיטת השאלות ובתצפית הטהורה , אך נזהרת מליקוייה : זוהי שיטת המיבחן הקליני , שהפסיכיאטרים משתמשים בה כבאמצעי לאיבחון . כך , למשל , בודקים לפעמים במשך חודשים מקרה מסויים של פאראנויה , בלי שיתבלט אצל הנבדק טירוף הגדלות , אף כי מכל תגובה בלתי רגילה שלו מתקבל הרושם שרעיון זה רווח אצלו . בצורה זו ניתן לשוחח בחופשיות עם החולה , ובאותה שעה לעקוב אחר הסימנים לרעיון כפייתי חולני המתגלים אצלו , לנגוע בעדינות בבעיות שונות

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help