sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בה נשאלה . למשל , כאשר ילד שואל : "מי עשה את השמש " ? הרי ברור , שהוא חושב על השמש כמו על מעשה יצירה . אנו יכולים איפוא לקבוע את הכלל הראשון של שיטתנו . בבואנו לחקור הסברים הניתנים על ידי הילדים בדרך של שאלות , חייבות השאלות להיות ערוכות בצורתן ובתוכנן בדומה לשאלות הספונטאניות , שהילדים בני אותו גיל או בני גיל מוקדם יותר מציגים בעצמם . כיוצא בזה חשוב , כי בטרם נסיק מסקנות מתוצאות הניסוי , נשתדל לחזק אותו על ידי בדיקת השאלות הספונטאניות של הילדים . במקרה זה נוכל להיווכח אם ההשקפות המיוחסות להם מקבילות לשאלות שהם בעצמם מציגים ולצורה בה הם שואלים אותן . למשל , בעיית האנימיזם של הילדים , שנעסוק בה בספר זה . נוכחנו לדעת , כי כאשר הילדים נשאלים אם השמש היא בעלת רוח חיים , יודעת , מרגישה וכר , הרי בגיל מסויים הם עונים על כך בחיוב . אך כלום זוהי השקפה ספונטאנית שלהם או תשובה שנרמזה במישרין או בעקיפין בתוך השאלה גופה ? בדי לפתור בעיה זו , עלינו לחפש אחר נקודה מנחה באוסף השאלות של הילדים וכך , למשל , ילד בן שש וחצי , שראה כדור המתגלגל בכיוון המבוגר , שאל אותו באורח ספונטאני : "כלום יודע הכדור שאתה נמצא פה " ? ילד זה שאל גם שאלות רבות אחרות , ברצותו להיווכח אם אובייקט מסויים , כגון עלה , הוא בעל רוח חיים או לאו . וכאשר נאמר לו , כי העלים מתים , הגיב : en הלא הם נעים ברוח " ! וכך מגלים הילדים בצורה שבה ערוכות שאלותיהם , כי הם קושרים את החיים עם תנועה . עובדות אלה מוכיחות , כי שאלות בעניין האנימיזם , המנוסחות בדרך זו ( כגון באופן שהילד הנ"ל נשאל אם אובייקט מתנועע מסויים יודע" שהוא בתנועה , ( אינן מלאכותיות , " וכי ראיית הקשר בין החיים והתנועה מקבילה להשקפה הספונטאנית אצל הילד . אך אם ההכרח בתצפיות ישירות הוא גלוי לעין , הרי גם הקשיים הכרוכים בכך ברורים למדי . שיטת התצפית ה"טהורה" היא לא רק מייגעת , ואף אין בה , לכאורה , כדי להבטיח את איכות התוצאות ( למעשה , אין אפשרות לערוך תצפיות על מספר גדול של ילדים בתנאים שווים , ( אלא שהיא גם מכילה בחובה ליקויים שבשיטה , מהם נמנה כאן שניים עיקריים . ראשית , האגוצנטריות של הילד מהווה מכשול רציני בדרך להכרת הילד על ידי תצפ- ת טהורה ללא סיוע של שאלות . בספר אחר " ) הלשון והמחשבה ( " הראינו , כי הילד אינו שואף — ואף אינו מוכשר — לגלות את כל מחשבתו לזולת . נוסף על כך , בחברת ילדים אחרים כרוכה השיחה לפעמים בפעילות מיידית או במישחק , ובאופן כזה אין בה מפתח להבנת החלק המהותי של

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help