sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

של הנטייה המיוחדת לילדים לבדות תשובות מן הלב , כאשר השאלה מביכה אותם . אף על פי כן , אם נשתמש בניסוי זה לגבי ילדים מכל הגילים , לא תהא תועלת בדבר , כיוון שייתכן , כי הילד אינו מעמיד לעצמו את השאלה בצורה כזו , או אינו שואל אותה בכלל . ייתכן , שהילד חושב , כי השמש היא יצור חי , המסתובב בכוח עצמו . בשאלה ,, מה מסובב את השמש " ? הרינו מרמזים על כוח חיצוני כלשהו המסובב אותה , ובאופן כזה מעוררים את הילד למתן תשובה מיתולוגית . וכן בהציגנו את השאלה "כיצד השמש מסתובבת " ? אנו מרמזים על הרעיון של ,, כיצד , " שאולי לא עלה קודם לכן על דעת הילד , ובאופן כזה מעוררים אותו לתשובות בדויות , כגון "השמש מסתובבת על ידי נשימה , " או "על ידי חום , " וכיוצא בזה . הדרך היחידה להימנע מקשיים כאלה , היא לגוון את השאלות , להציע אפשרויות מנוגדות , בקיצור לבטל כל צביון של שאלון קבוע . והוא הדין לגבי פאתולוגיה נפשית . ילד שלקה dementia praecox ~ 2 ( טירוף נעורים , ( ייתכן שינצנץ בו זיק של זכרון ויוכל לענות כהלכה מי הוא אביו האמיתי , אף כי כרגיל הוא מדמה לעצמו שהוא בן להורים מפורסמים . אך הבעיה האמיתית היא , אם הילד מעמיד לעצמו בכלל שאלה זו ואם הוא מנסח אותה בצורה זו . כושרו של הבודק אינו מתמצה בכך' שהוא מעורר את הילד למתן תשובות , אלא באפשרו לו לשוחח בחופשיות ובעודדו בו על ידי כך את זרם הנטיות הטבעיות במקום להטותן לאפיקים מלאכותיים של שאלות ותשובות . הוא מתבטא יותר בהעמדת כל סימפטום בתוך הקשרו הנפשי מאשר בעקירתו משם . קיצורו של דבר — שיטת השאלות יש בה מן המועיל , אך היא עלולה לסלף את הפרספקטיבה על ידי שהיא מסיטה את הילד מנטייתו הטבעית . היא נוטה להתעלם מן האינטרסים הספונטאניים והתגובות הפרימיטיביות של הילד וכן מבעיות מהותיות אחרות . ומה דינה של התצפית הטהורה , שאינה כרוכה בניסויים ? התצפית חייבת לשמש נקודת המוצא לכל מחקר העוסק במחשבת הילד וכן כאמצעי לבדיקה סופית של הניסויים , שנערכו בהשראתה . להלן ניווכח לדעת , כי התצפיות בשאלות הספונטאניות שהילדים מציגים , מספקות עובדות בעלות חשיבות עילאית . בדיקה מפורטת של תוכן שאלות אלה מגלה את האינטרסים של הילדים בגילים שונים וכן את המניעים של חייהם הנפשיים , שלא היו מתגלים לנו בדרך אחרת לעולם , או שלא היינו מנסחים אותם במונחים כאלה . נוסף על כך , בדיקת הצורה המדוייקת של השאלות מעלה את הפתרונות החבויים של הילד , שכן כמעט כל שאלה מכילה בחובה את התשובה בהתאם לצורה

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help