sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

עליהם . תוכן מחשבתו הוא מערכת אמונות והשקפות אינטימיות , שכדי לגלותן לאור היום , יש צורך בטכניקה מיוחדת , ובעיקר הוא מערכת מגמות ונטיות נפשיות , שאינן מודעות לילד עצמו , והוא אף אינו משוחח עליהן לעולם . לפיכך חובה עלינו לבחון קודם כל את השיטות , שבהן יש לנקוט בבואנו לחקור אמונות והשקפות אלה של הילד . כדי לדון על הגיונם של הילדים , די לרוב לשוחח עמם או להתבונן בהם שעה שהם מצויים בינם לבין עצמם . אך כדי להתחקות על השקפותיהם יש צורך במיבחן מיוחד , שלא זו בלבד שהוא קשה ומייגע , אלא אף מצריך נקודת ראות מסויימת , פרי אימון של שנה או שנתיים לפחות . פסיכולוגים מומחים , המתאמנים בפראקטיקה קלינית , יודו בוודאי בכך . כדי לעמוד על ערכו האמיתי של משפט כלשהו המובע בפי הילד , דרושה זהירות מרובה ביותר . נביא כאן כמה מדרכי זהירות אלה , שכן אם הקורא לא ידע עליהם , עלול הוא לסלף את משמעות הדברים המובאים בעמודים הבאים בספר זה , יתר על כן , הוא יבצע שלא כראוי את הניסויים , אם , כפי שאנו מקווים , ינסה לערוך אותם בעצמו , הלכה למעשה . א . שיטת הצגת השאלות , התצפיות וחמתוד הקליני . הדרך הראשונה , העשוייה לשמש כאמצעי לפתרון בעיה מםויימת בנושא זה , הוא הצגת שאלות לילד , באופן שיספקו שתי דרישות אלה : ראשית , אותה שאלה תוצג לכל ילד , ושנית , כל תשובה תיבדק לפי קנה מידה , המשמש להשוואה איכותית וכמותית כאחד . יתרונות שיטה זו לביחונם האינדיבידואלי של ילדים אינם מוטלים בספק . העובדות הסטאטיםטיות המתקבלות בדרך זו מספקות אינפורמציה מועילה גם לפסיכולוגיה הכללית . אולם לגבי המטרה שלנו , לקויה שיטה זו בשני פגמים . ראשית , היא איננה מאפשרת ניתוח מספיק של התוצאות . בתנאים השגורים , הדרושים לשיטת הטסטים מתקבלות רק תוצאות כלליות בקווים גסים , אשר אף כי יש בהן עניין מעשי , הרי הן נטולות לרוב תועלת עיונית , בשל העדר ההקשר בהן הושגו . אך לכך יש תקנה , שכן אפשר לגוון את השאלות כך שיגלו את כל המרכיבים של תגובה פסיכולוגית כלשהי . החסרון העיקרי שבשיטת השאלות לגבי הבעיות , שאנו עוסקים בהן כאן , הוא , שהיא מסלפת את הנטייה הנפשית הטבעית של הנבדק או , לפחות , שכרוכה בה סכנה מעין זו . בנסותנו , למשל , לגלות , כיצד תופס הילד את תנועות השמש והירח , נשאל אותו , למשל , ,, מה מסובב את השמש " ? הילד יענה "אלוהים מסובב אותה / או "הרוח נושבת בה , " וביוצא בזה . אין לזלזל בתשובות אלה , אף כי , אולי , אינן אלא תוצאה של "בידוי , " כלומר

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help