sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא נושא מחקר זה — אחד החשובים אך גפ הקשים ביותר בפסיכולוגיה של הילד - הוא כדלקמן : מה היא תפיסת העולם שהילד מעצב לעצמו בשלבים השונים של התפתחותו ? בעיה זו ניתן לחקור משתי נקודות השקפה ו ראשית , כיצד מתעצבת מחשבתו של הילד , כלומר האם באמת מאמין הילד , כמונו , בקיומו של עולם ממשי , והוא יודע להבדיל בין אמונה זו ובין מישחק והזיות ? באיזו מידה הוא מבחין בין העולם החיצון ובין העולם הפנימי , הסובייקטיבי , ומה הם התחומים שהוא מציב בין ה"אני" שלו ובין המציאות האובייקטיבית ? זוהי הבחינה הראשונה של בעיה זו , היינו ראיית המציאות על ידי הילד . הבחינה היסודית השניה אחוזה ודבוקה בראשונה , והיא מהו ערכם של ההסברים לתופעות שונות , הניתנים על ידי הילד ? מהו השימוש שהילד עושה בהשקפותיו על סיבה וחוק ? מהו מושג הסיבתיות , שהילד רוכש לעצמו ? ההסברים המדעיים וכן צורות שונות של הסברים פילוסופיים , הניתנים על ידי הפראים , נחקרו כבר במידה רבה , ונשאלת השאלה אם ההסברים הניתנים על ידי הילדים הם מסוג אחר ? שאלות אלה וכיוצא בהן מהוות עיקר תוכנה של הבחינה השניה , היינו בעיית מושג הסיבתיות של הילד . שתי בעיות אלה , הדנות במשמעות המציאות והסיבתיות לגבי הילד , מהוות איפוא נושאו של ספר זה , והן שונות מאלה שעסקנו בהן בספר אחר " ) מחקרים בהגיון הילד . ( " שם עסקנו בניתוח צורתה ותיפקודה של המחשבה הילדית , ואילו כאן אנו דנים בתוכנה . שני דיונים אלה , אף שהם קשורים זה בזה במהודק , שונים הם בטיבם . צורת המחשבה ותיפקודה באה לידי גילוי כל אימת שהילד בא במגע עם ילדים אחרים או עם מבוגר , והיא מהווה צורה של התנהגות חברתית , שניתן לערוך בה תצפיות מן החוץ . ואילו תוכנה של מחשבת הילד , לעומת זאת , פעמים הוא ניגלה ופעמים הוא נסתר , והוא שונה אצל כל ילד וכן ביחס לחפצים שהוא מתעסק בהם ומדבר

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help