sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הארגונים הפילנתרופיים היהודיים הצרפתיים ראו בהתיישבות הכפרית מעשה של שיפור מוסרי , אך מעצבי ההתיישבות הגרמנים ובעלי החינוך הגרמני ראו בה כוח מניע כפול לעצמאות לאומית כלכלית ולרפורמה חברתית . הם סברו כי ל"בעיה היהודית" ול"בעיה החברתית" הכללית של המאה ה 19 היה שורש משותף וכי הן הצריכו פתרונות משותפים . במהלך המאה ה 19 שילשה אוכלוסיית יהדות מזרח אירופה את מניינה ונוצר פרולטריון יהודי עצום , שאי אפשר היה להטמיעו ואשר לא היה מקובל בארצות מגוריו . הדוקטרינה הציונית המקובלת גרסה שיש ליישב יהודים אלה מחדש בארץ חדשה , אבל רבים מן הציונים שהנהיגו את תהליך היישוב מחדש , דרשו בתוקף שבמולדת היהודית לא תינתן דריסת רגל לחוליי החברה המתועשת . אחת האסכולות הפופולריות של התיאוריה הכלכלית פוליטית הגרמנית של התקופה הייתה בעלת אוריינטציה חקלאית , אשר הציעה תכניות לרפורמה קרקעית , לקואופרציה ולקולוניזציה חקלאית פנימית ; על פי תכניות אלה , פתרון הבעיה החברתית היה טמון בחיזוק מעמד האיכרים . בהתאם לכך , מעצבי ההתיישבות גרסו שמגזר חקלאי מתקדם מבחינה טכנולוגית יבטיח כלכלה לאומית יציבה ובריאה , והגו תכנית לעיצוב חברתי , שהעניקה קדימות להתיישבות חקלאית . בהתאם למקורם וחינוכם המרכז אירופי , חזו מעצבי היישוב את המשק המעורב , ששילב מוצרי חלב ועופות עם גן ירק לשיווק , כמודל הראשוני ליישוב הכפרי . בו בזמן , בהתחשב במיקום הטרופי של ארץ ישראל , הייתה החקלאות הקולוניאלית הגרמנית , שכללה שפע של גידולים לייצוא , למקור השראה . אף על פי שהמודלים אולי שונים מאוד זה מזה , היה להם אלמנט משותף חשוב : תפקידה של המדינה כסוכן הקידמה החקלאית . החוות המשפחתיות במרכז אירופה קיבלו סיוע מקואופרטיבים , מתחנות ניסוי ומאגרונומים נודדים , שכולם מומנו עלית המדינה . הגידולים הקולוניאליים הגרמניים היו תלויים במדינה בכל מה שנגע לתשתית מנהלית , לאשראי מובטח ולשירותים מדעיים . מעצבי ההתיישבות לא היו מחויבים אמנם באותה מידה לחידושים חברתיים , אך הנטייה לתת מעמד מרכזי לתפקידה של המדינה הייתה אוניברסלית . חרף חובה של הציונות למדיניות החברתית וההתיישבותית של גרמניה נותרו ביניהן הבדלים מהותיים . החברה המרכו אירופית נשלטה בידי אליטות מבוססות היטב , שאילצו את המדיניות החברתית לפעול במסגרת פרמטרים נוקשים מאוד . התנועה הציונית , לעומתה , ניסתה ליצור חברה יש מאין , ולפיכך אפשרה לאידאולוגיות חברתיות רפורמיסטיות להשתלב ביסודותיו של היישוב . בכל הנוגע למודלים קולוניאליים , היה הבדל איכותי בין שיטתה של מעצמה אימפריאליסטית לפיקוח על המושבות ולניצולן לטובת הממשלה המרכזית , לבין המטרה הציונית של שימוש בארגון בין לאומי ליצירת מולדת אוטונומית . היה מעבר רחב היקף של טכנולוגיה מאירופה לארץ ישראל ; יהודים מהיישוב נטלו חלק פעיל ביצירת ידע

יד יצחק בן-צבי

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help