sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

' הקבר הקדוש' בתוך מתחם החומה השנייה ; והיות שהחומה השנייה הזאת היתה קיימת בימי אדוננו , שהרי רק השלישית נבנתה אחרי ימיו , משמע שהזיהוי המקובל של גלגלתא ושל 'הקבר הקדוש' מוטעה , לפי שהאתרים האלה מצויים לפיו מפנים לתוואי המשוער של החומה השנייה . אף נשאלה השאלה איך ייתכן הדבר שרובע 'הקבר הקדוש , ' הנראה בימינו כה פנימי וכה מובלע בתוך העיר , היה בימי אדוננו , כלומר בתקופה שירושלים השתרעה בה לפי הנחת השואלים על פני שטח גדול בהרבה משטחה עכשיו ; איך ייתכן שהרובע הזה היה אז מחוץ לעיר , כפי שלמדנו לדעת מפסוקים שאינם משתמעים לשתי פנים וממנהג היהודים , אשר לא קברו מעולם אדם בתוך עריהם . החקירה שחקרתי זה כבר את המסורת הנוצרית בדבר 'הקבר הקדוש' נראתה לי כה משכנעת , שלא נשאר בלבי כל ספק ביחס למהימנותה , וממילא גם לא ביחס לזיהוי 'הקבר הקדוש' עצמו . ובכן בידעי כי הטענה הטופוגראפית המובאת לסתור את המסורת הזאת היא כנראה טענת סרק , המסתמכת אך ורק על התוואי המשוער של החומה השנייה , היה לי בבואי הפעם לירושלים רעיון להציע לסגן וורן תכנית להסתייע בתקציב הגדול אשר קיבל מן 'הוועד הלונדוני' ולערוך חפירות חדשות לשם גילוי עקבות החומה השנייה . אכן לפי דו"חות 'הוועד' האנגלי נראה לי שאמנם לגבי חומת הר הבית וכן לגבי החומה שתחמה בתוך העיר את גבעת הע י פל עשה הקצין הזה את חפירותיו בכשרון רב ובהצלחה וגילה תגליות חשובות , ואילו לגבי החומה השנייה שגה , ופתח את מחפורותיו במקומות שלפי דעתי לא היו סיכויים למצוא את שרידי החומה הזאת . הייתי משוכנע שאילו חפר במקומות אחרים , היה מצליח בלי ספק לחשוף קטעים נוספים של החומה השנייה הזאת , שחלקים אחדים שלה כבר גלויים זה כמה שנים . ברם כפי שסיפרתי לעיל , לצערי הספיק כבר וורן להוציא את הסכומים שהועמדו לרשותו , והתכונן לעזוב את עיר הקודש . מכל מקום , שני קטעי החומה העבה שנתגלו ממזרח לכנסיית 'הקבר הקדוש , ' אשר אפשר ליחסם לפי דעתי אך ורק לחומה השנייה , הם לפי דעתי ראיה ניצחת , בשל מקומם לפני הכנסייה הזאת , לאמיתיות הקבר הקדוש שבתוכה , וממילא גם של הגרדום . שני הקטעים האלה כשהם לעצמם , אם ייחקרו היטב , באופן בלתי משוחד ובלי כל דעה קדומה , יספיקו סבורני להשיב אל האמונה הנוצרית בנדון זה את אלה שהתרחקו ממנה משיקולים טופוגראפיים הנראים לי מוטעים , ואשר אפשר להציב לעומתם שיקולים אחרים מסוגם , המבוססים על בדיקה קפדנית יותר של השטח ועל תגליות חדשות . ובכן אם יש בירושלים שלושה סוגי מקומות קדושים ו אמיתיים , מפוקפקים ומזויפים בעליל , ואם יש להבחין ביניהם בחשיבה עצמאית שאינה ניתנת לטשטוש לא בכוח הספקנות של תבונה מרשימה ולא בכוח האשליות של אמונה חשוכה , הנה יש בעיר הזאת שני מקומות קדושים עיקריים , הנראים לי עכשיו נישאים בניצחון מעל כל ביקורת בזכות המחקר המעמיק יותר שנחקרו לאחרונה שלוש חומות העיר העתיקה — הלא הם 'הקבר הקדוש' ו'הגרדום . ' שם חייבות כל הדעות הבלתי משוחדות , שכל עניינן אך באמת לבדה , להתאחד בלי מחלוקת ; שם , כך מקווה אני , יתנו במהרה יד המדע והדת .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help