sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

המלך וליורשיו , ואחרים — לתקופה מאוחרת מזאת בהרבה . ירושלים הקדומה , אשר הסגן האנגלי הציץ בה בנקודות מסוימות מתחת לשיכבת שפוכת ובלית שעוביה עולה פה ושם על שלושים מטר — עד כדי כך רבו הזעזועים שפקדו את העיר ; ירושלים זו נטמנה אפוא שוב בקברה , וחשיפתה שנית תעלה ביוקר רב מאוד . רק התרשימים וההסברים של הסגן וורן יוכלו — לכשיושלם פרסומם — להפיץ אור כלשהו על הנושא הזה . בעיה אחרת — הלא היא שאלת הזיהוי הנכון של 'הקבר הקדוש' ושל אתר הצליבה — נראית לי חשובה הרבה יותר , שהרי היא מעניינת לא מלומדים וארכיאולוגים בלבד , אלא את העולם הנוצרי כולו . זה שלושים שנה רבו ההשגות על הזיהוי המקובל , וזאת מטעמים שיכלו להתקבל על הדעת כאשר הרחיקו בטעות את תוואי החומה השלישית הרחק מעבר לגבולות העיר של היום ; ברם עתה דומני שהוכחה נכונות הזיהוי באופן מדעי כיוון שגילו את התוואי האמיתי של החומה הזאת ושני קטעים השייכים ככל הנראה לחומה השנייה . הואיל וידוע לנו שבימי ישו היתה גלגלתא מחוץ לעיר , אך סמוך מאוד אליה , משמע שהחומה השנייה , היחידה שעמדה בימי אדוננו ( שהרי השלישית נבנתה רק זמן מה לאחר מכן , בימי אגריפס ) נמצאת לפני כנסיית 'הקבר הקדוש , ' המחזיקה את הגרדום ואת קבר המשיח גם יחד . חשיבות הבעיה מובנת מאליה . ראשית , אי אפשר להכחיש כי הזיהוי הזה היה מקובל על הנוצרים תמיד , מאז ימי קונסטאנטינוס , ואפילו הרבה לפני כן , שהרי ידוע לנו כי כאשר ביקש אדריינוס לנתק את רציפות המסורת הנוצרית ולמנוע את בואם של המאמינים להשתטח על קבר אלוהיהם הצלוב ולפני סלע הגרדום המגואל בדם , הוא הציב פסל של יופיטר על 'הקבר הקדוש' ואת צלם ונוס על הגלגלתא . קונסטאנטינוס ציווה לנתץ את האלילים האלה , ומתחת לשני המקדשים האליליים שנבנו עליהם גילה את שתי הבמות הנוצריות , אשר מאז שוב לא חדלו להיות המפגש וכמו מוקד האמונה הדתית לגויים . לימים הריק המערב חילות משלוח לאין מספר על המזרח כדי לשוב ולכבוש את המקומות האלה מידי הכופרים , ואף בימינו , אם כי ההתלהבות הדתית של העולם הנוצרי פגה במידה מרובה , בכל זאת אין האומות הגדולות זונחות לעולם , בשיקוליהן הפוליטיים , כל מה שנוגע למקומות הקדושים . ידוע למשל שנושא קימום כיפת 'הקבר הקדוש' העסיק לאחרונה במשך כמה שנים שלוש ממעצמות אירופה : צרפת , רוסיה ותורכיה . והנה לעומת המסורת הנוצרית הראשונה , ולעומת האמונה הנלהבת בימי הביניים , ולעומת עיסוקי המדינאים בני ימינו , המטפלים בבעיות הכרוכות באחדים מן המקומות הקדושים שבארץ ישראל אמנם בהרבה פחות התלהבות , אך עם זאת בהתמדה ובהנחה ברורה שאין זו דאגה רק ליציר דמיון בלי אחיזה במציאות ; לעומת כל אלה הציגו כמה ארכיאולוגים ועודם מציגים ראיה לסתור טופוגראפית , שאינה ניתנת לכאורה להפרכה , ואשר אילו היתה מיוסדת על בסיס מוצק , היתה שומטת את הקרקע מתחת לכל בניין המסורת , האמונה והמדיניות . הואיל ושיערו , על סמך שיקולים שתקצר כאן היריעה מכדי לפרטם , כי החומה השלישית , מימי אגריפס , נמתחה במרחק רב מצפון וממערב לחומה הסוגרת עכשיו על העיר משתי הרוחות האלה , לא היתה בררה אלא לכלול את כל רובע

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help