sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מהו איפוא שהחינוך לשלום יכול לעשות , ושיהיה עימו סיכוי למנוע או לצמצם ככל האפשר את השתעבדותה המוחלטת של הפדגוגיה למצב המלחמתי ? ראשית , ראוי כי ייצ 1 ר או יאמץ לעצמו בסיס עיוני תיאורטי , למשל , על יסוד משנתו של אריסטו ב"פוליטיקה . " בביקורת שמותח אריסטו על המשטר ועל החינוך של ספארטה ( אותו משטר שעמד לנגד עיניו של מורו , אפלטון , בעת כתיבת ה"פוליטיאה" כחזית המדינה האידיאלית ; והוא נטש אותו רק ביצירת זקונים שלו , ב"חוקים , " לאחר שקיעת קרנה של מדינת ספארטה ) הוא מורה על החסרון שבהעלאת המלחמה למעלת אבסילוט והפיכתה מאמצעי פוליטי , שכנראה אין מנוס ממנו , לכדי התכלית המדינית עצמה . כשם שהפנאי" הוא תכלית העמל , כך השלום הוא תכלית המלחמה . אמנם הסיפא של טענה זו נתדרדרה בינתיים לא רק לבאנאליות , אלא אף לשקר גס בפי תועמלני המלחמה , הבוטחים בכוחה כדי לכבוש את לב ההמון , בעוד הם עצמם אינם מאמינים במוצא פיהם . אך למרות גלגולים אלו נשתייר בה גרעין של אמת . הפאציפיסט הדוגמאטי , הפוסל כל מלחמה בכל התנאים ללא יוצא מן הכלל , לרבות המלחמה נגד היטלר , צריך לחפש לו כמובן בסיס אחר , מעבר לאריסטו , וללמוד דווקא מתולדותיה של הטענה הנ"ל , כי לא התכלית היא שקובעת את האמצעים , אלא האמצעים הם שמגדירים את התכלית , כפי שאלדוס האקסליי מציג את העניין בספרו "אמצעים ומטרות " . " אבל אדם , כמוני , שאיננו פאציפיסט דוגמאטי , ניצב כאן בפני בעיה קשה יותר . אין לי בנדון זה משען אחר זולת התורה שהביע רבי ומורי מרטין בובר ברעיונו בדבר "קו התיחום . " מושג זה אינו מכוון לתיחום נתון מראש , על פי השקפת עולם נגזרת מראש , פוליטית או דתית , אלא כוונתו לקו תיחום שמן ההכרח למתחו ולחזור ולמתחו חדשות לבקרים , בין השיעור המזערי של הרע , כשהוא כו רח הקיום , והשיעור המירבי של הראוי , שבדין לעשותו , כדי שנהיה ראויים לחיות את החיים הטובים במידת האפשר . הריהו צו מאוד לא קאטג 1 רי , ובכל זאת צו הוא . • ה'פנאי' במשמעו הקלאסי . . ? H Aldus Huxley , Ends and Means , London 1937

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help