sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

כי מעשה החינור בתור כזה ליו בשביל להפוך מיעוט לרוב , או למנוע את הרוב הנוטה לאלימות משימוש ברוטאלי בכוח שהגיע לידיו . בדין שהחינוך לשלום בעתות מלחמה או קדם מלחמה לא יחזור על אותה שגיאה , ולא יבזבז מלכתחילה את קומץ האפשרויות הצנועות שבידו . מתקני החינוך חייבים לדעת , שכל ההחלטות הפוליטיות הגדולות מוכרעות על פי מאבק בין אינטרסים מאסיוויים של עמדות כוח ולחצים כלכליים , המשתמשים באידיאות בלי בושה , פעמים גם באידיאת השלום , לתועלתם הם , ומשפילים אותן בדרך זו לכלל סיסמאות אידיאולוגיות . מהי איפוא תוחלתו הריאלית של החינוך , שמצד אחד הוא מתחשב בעובדה , כי בתנאי מלחמה מושל בכיפה היסוד המלחמתי פוליטי , ומצד שני הוא מבקש לצמצם את השפעתו על יסוד זה , כדי כך שתופקע מידו השליטה הבלעדית על המציאות הפדגוגית ? והרי אם יחול מפנה לשלום , או מפנה כזה ייראה בשער ( כמובן , עקב גורמים צבאיים , פוליטיים , כלכליים ואחרים , שכולם כאמור ממשיים ביותר , ( כי אז מן הראוי שהדור הצעיר יהא נכון לקראתו ומוכן בנפשו לקדמו בברכה . אמנם , המפנה עשוי להתממש גם בלעדי הכנה מוקדמת כזאת , אך הקשיים יהיו חמורים יותר , יידרשו קרבנות מיותרים , ושמא אף יואט קצבו במידה כזו , שהרגע ה'פלאסטי' המכריע , הקורא להכרעתו של מדינאי בעל שיעור קומה , יוחמץ ויחלוף לבלי חזור ; ואז שוב תתאמת אמרתו הנוראה של שילר : "מה שהחמצת בן רגע / לא ישיבך אף הנצח . " ברם , אם התוחלת להצלחה כה צנועה בערכה , הרי המחנך לשלום נוטל על שכמו אחריות נוספת כשהוא מעז לטעון , כי זכותו היא וחובתו היא לחנך לאור האידיאות שלו . הן אפשר שהמפנה המיוחל יתמהמה ויאחר לבוא , לא רק לגבי המחנך — זאת הוא חייב ואף רשאי ליטול על עצמו — אלא גם לגבי חניכיו . במקרה זה הוא לא דאג להכינם לקראת עתידם הממשי , כאשר נטע בלבם אותן תקוות חסרות שחר שנתבדו , וביקש , אך לשווא , למשוך ולזרוע אותן בחיקו של העתיד , המפליג אל מעבר למנת חייו הקצובה . זהו קונפליקט טראגי , גם לגבי המחנך עצמו , קונפליקט שאין ממנו מוצא . מי שבוחר בדרך זו חייב לעמוד במשא הזה של גורלו . כאן לא תועיל שום אידיאולוגיה , רק אמונה יכולה להיות לעזר .

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help