sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

אולם הדרד אל מוסד כזה ארוכה היא וברובה עדיין לפנינו . לפי שעה עלינו לחיות עם מוסד שבו המורים פעילים יותר משהם מפעילים את תלמידיהם , עם מוסד שהוא מנוכר במידה רבה מאוד להנעותיהם של הלומדים ומחליט יום יום ושעה שעה במקומם מה עליהם לעשות , עם מוסד המפקיר מראש לכשלון קבוצות שלמות באוכלוסיית תלמידיו , בשל היעדר יכולתו ליצור תנאי למידה ההולמים את צורכיהם . המורה בימינו נקלע למצב העשוי להיות באותה מידה מלהיב ומדרבן , כפי שהוא עלול להיות מביך ומייאש . זהו מצב שב 1 בית הספר מתקיים עוד בעיקר מכוח האינרציה ובזכות כוח הכובד של מסורת רבת שנים , אד בו בזמן זהו מצב שבו מתחיל להתרחש שינוי ומסתמנת בו התחדשות . הסדקים שניבעו במיבנהו של בית הספר המצוי , ההולכים ומתרחבים , עלולים להביא מקצת מן המורים לאזלת יד , אך תגובתם של האחרים עשויה להיות תגובה של יוזמה , העזה והיחלצות למעשה הדורש דמיון ומחשבה . במצב כזה אין תחליף לכושרו של המורה לשקול שיקולים מקצועיים בתחום עיסוקו . שיקול הדעת המקצועי של המורה הוא שיקול בו זמני בכל ממדי הפעולה החינוכית , החל במטרותיה וכלה בטכניקות הפעולה . במצב של תמורה , שהוא מצב בלתי מובנה ונזיל , מצב שבו שרוי בית הספר בימינו , לא ימצא את דרכו מי שאינו מסוגל לאבחן את הבעיות ולהכריע בדבר פעולות ההולמות אותן . במצב כזה לא ניתן לצייד את המורה בהוראות נוסח "עשה — לא תעשה , " באשר כל הנסיבות שבהן הוא ינסה להפעילן , עשויות להשתנות עוד בטרם יתחיל בפעולתו , ואף לא אחת מן ההוראות שקיבל לא תהיה עוד במקומה . הספר הזה , שהגיע עתה למהדורתו השנייה , מכוון לטיפוח יכולתו של המורה לשקול שיקולי דעת פדגוגיים בתחום ההוראה , על ידי זיהוי בעיות יסוד ופתרונותיהן ועל ידי זיהוי הקשרים ביניהם , היוצרים דפוסי פעולה דידאקטית . אולם שיקול דעת דידאקטי הוא מיומנות שאין השליטה בה נקנית רק על ידי הבנת המושגים המשמשים אותה והרעיונות המנחים אותה . אלה מספיקים למי שמבקש להבין את ההוראה . מי שמבקש לפעול בתחומה , דהיינו , להורות , צריך לאימון בשיקול הדעת המקצועי , בכושר ההכרעה במעשיו . עם הופעתה של המהדורה השנייה של הספר תתחיל להתפרסם סדרה של תרגילים , המקבילים בענייניהם לעניינים שהוצגו בספר הזה , והמכוונים לאימון בשיקולי דעת דידאקטיים בכל ממדי ההוראה . שם הסדרה הוא : הכרעות דידאקטיות , תרגילים בשיקולי-דעת פדאגוגיימ והיא תתפרסם על ידי ספרית פועלים . אנו מקווים , כי היא תעזור למועמדים להוראה ולמורים לגשר בין ההלכה למעשה , ובכך תקנה להם את התכונה העיקרית בתכונות מקצועם ; את היכולת לבחור בכוחות עצמם בפעולות על פי נתוני מצבים שבהם עליהם לפעול . צ . ל .

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help