sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

( א ) הגדרת "מפרות ילדים" שתיים הן הבחינות להגדרת "ספרות הילדים . " האחת — בחינת כושר הקליטה של הילד הקורא , והאחרת — בחינת תכלית הכתיבה וכוונותיו של היוצר הסופר . הבחינה הראשונה עוסקת בספרות הילדים מצד המקום שהיא ממלאה בעולמו של הילד הקורא ; ואילו הבחינה השניה מביאה את לאה גולדברג לחלק את ספרות הילדים לסוגים שונים בהתאם לכוונת הכותב . בפתח מאמרה "הבחינה הספרותית של ספרות הילדים" — מנסחת לאה גולדברג את הגדרתה מתוך התייחסות לבחינה הראשונה : " ספרות ילדים" נקרא אותו ענף של ספרות בפרוזה ובשיר , המותאם בתוכנו ובסגנונו להבנתם של ילדים מגיל 5 עד 13 בערך . ( עמ' ( 55 בדברים אלו הדגש הוא על יכולת תפישתו של הקורא הצעיר הן לאה גולדברג מגדירה את המושג "ספרות ילדים" ומחלקת אותו לסוגים מבחינות שונות . היא דנה בערכה ובמטרותיה של ספרות הילדים מבחינה אמנותית , וקימעא אף מבחינה פסיכולוגית . עקרונות הכתיבה לילדים מעסיקים אותה הרבה , בשל מגמתה להגדיר את המושג "ספרות טובה לילדים . " היא רנה בנושא זה גם מבחינת יחסו של היוצר הכותב , וגם מבחינת הבדיקה הספרותית האסתטית של הצורה והסגנון ביצירה . העקרונות מנוסחים בדרך החיוב ובדרך השלילה כאחד , כדי להגיע למסקנה החיובית . היא דנה בז'אנרים שונים בספרות הילדים : שירה , סיפור ריאליסטי וסיפורת דמיונית לסוגיה . בצר ההגדרות של כל סוג נמצא בדבריה דיון בערכו ובתפקידו של כל ז ' אנר . כמשוררת וכמספרת לילדים היא רואה לנגד עיניה גם את ה"צרכן" — הילד , הקולט את היצירה . לפיכך תופס אצלה מקום נכבד בחינת טעמו של הילד ויחסו לספרות המוצעת לו . כמי שעומדת מן העבר השני , רואת היא גם את תפקידו של המבוגר בעיצוב טעמו של הילד ובהכוונתו . להלן נעמוד על כל אחד מן הנושאים הללו בהרחבה .

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help