sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

למן שלהי שנות ה50- אנו עדים , כמעט בכל העולם , לתסיסה חינוכית עמוקה הנמשכת והולכת ללא הפסק עד ימינו . עולם החינוך בתקופתנו מוצף פרסומים ומחקרים לאין-שיעור , נערכים ניסויים למכביר , רעיונות של רפורמות מנסרות בחללו , ובמידה מסוימת מתחוללות גם תמורות של ממש בתחום המעשה החינוכי — ללא אח ודוגמה בתולדות החינוך . בקווים כלליים ביותר ניתן להבחין , בתנועה חינוכית תוססת ועניפה שלוש מגמות עיקריות : ( א ) המגמה הקוגניטיבית והטכנולוגית , שהתחילה בסוף שנות ה , 50- הגיעה לשיאה בשנות ה , 60- והשפעתה בימינו ירדה במידה ניכרת . בגילוייה הקיצוניים משקפת מגמה זו גישה פראגמטית-חומרנית לחיים . ( ב ) המגמה ההומניסטית-הפרסונלית , אשר בשנות ולזה ותחילת ה60- קולה נשמע עדיין צנוע ומבויש , אך עד מהרה עלתה-וגברה , ונהיתה בימינו יותר ויותר דומיננטית באקלים הרוחני החינוכי . מאפיינות אותה הנטייה הגוברת להחשבת ההיבט הערכי של החינוך , רגישות לצרכיו האישיים של החניך , הדגשה מחודשת של הגורמים הלא-קוגניטיביים וכד . ' שתי המגמות האלה , עם כל ההבדלים שביניהן - משותף להן הנסיון לפתור את הבעיות הדוחקות של החינוך המודרני בדרך של תיקונים אלה או אחרים במסגרת דפוסי החינוך הקיימים . ( ג ) את המגמה השלישית ניתן לכנות רדיקלית ועתיךנית . הכוונה היא לנסיונות , לפי-שעה תיאורטיים בעיקר , לתקוף את המימסד החינוכי בעצם שורשו-ויסודו , ולתוכניות חינוכיות המנתקות את עצמן מהמסורת הפדגוגית הקיימת . ביטוי קיצוני למגמה זאת הם הרעיונות של איליץ , ' ריימר ואחרים בדבר ביטולו המוחלט של בית-הספר . תמורות בתחום החינוך הן במידה רבה תוצאה של תמורות חברתיות ושל צרכים חדשים בתמורות אלה . אין זה יחס דטרמיניסטי חד-סיטרי . ההתפתחות המדעית , גישות פילוסופיות , תיאוריות פסיכולוגיות ופדגוגיות , וכן , בדיבורכללי , רוח-התקופה ( מה שהגרמנים מכנים "צייטגייסט - ( " חותמן ניכר בשינויים שמתרחשים בתוכניות הלימודים , בדפוסי ההוראה והלמידה , ביחסי מורים ותלמידים , וכד . ' אלא שהאקלים הרוחני והרעיונות הפילוסופיים והפסיכולוגיים הרווחים , וכן מידת השפעתם ומקובלותם , עלייתם וירידתם ולעתים עלייתם-מחדש - כל עצמם טעונים הסבר . ואת ההסבר הזה כדאי בדרך-כלל לחפש בתמורות החברתיות . כך , למשל , הרעיונות הפילוסופיים והחינוכיים של די ואי נודעת מהם השפעה עמוקה על החינוך בארצות-הברית , למן ראשית המאה . אך כיצד קראו והבינו את דיואי בשנות ה 2 « - וה , 30- מדוע ירדה השפעתו ורעיונותיו אף הותקפו קשות בשנות ה40- וה , 50- ומדוע עלתה

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help