sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

תוכנן הספר מלכתחילה בשני חלקים : חלק ראשון - כללי יותר ; חלק שני - ספציפי ישראלי , ובמיוחד קיבוצי . לרוע המזל , תוך כדי כתיבה תפח החלק הראשון והיה לספר שלס , לפחות מבחינה כמותית . נקווה להוציא בנפרד ובהקדם את הכרך השני של הספר , שיהיה מוקדש מעיקרו להיבטים שונים של החינוך הקיבוצי בקשר לרעיונות הכלליים הכלולים בכרך הראשון , הנוכחי . ספר מעין זה הוא בהכרח תוצאה של מיבחר , מיבחר כמותי מתוך השפע הגדול של הסיפרות והמחקרים הרלבנטיים לשאלות חינוך , שאין כל אפשרות אלא להביא רק חלק קטן ממנו . שנית , יש , כמובן , דברים חשובים יותר וחשובים פחות , רלבנטיים יותר ורלבנטיים פחות , הכול לפי הבנתו הסובייקטיבית של המחבר . הןחנים , שהינחו אותנו בסלקציה של החומר , ואף הם סובייקטיביים , כמובן , נובעים מראיית המחבר את שלושת התפקידים שלהלן בתפקידיו העיקריים של החינוך בימינו ; ( א ) העברת נכסי התרבות והחברה שהצטברו לדורות הבאים ; ( ב ) הכשרת הדור הצעיר להיותו מסוגל לקדם ולשנות את החברה ; ( ג ) התפתחותו המירבית של היחיד , בהתאם למה שהוא יכול להיות , במסגרת ערכיה הדומיננטיים של חברתו . גם לא הסתרנו את הגישה הסובייקטיבית שלנו לתכנים השונים של הספר לאחר מעשה הסלקציה . עם זה השתדלנו לצמצם , ככל שעלה בידנו , את שיעור הסובייקטיביות על-ידי הנסיץ להשוות לרוב פרקי-הספר מיבנה פחות או יותר אחיד , שכלל את ההיבטים שלהלן : ( 1 ) הצגה שיטתית ועניינית של הרעיונות המרכזיים שבפרק הנדון , ככל האפשר מנקודת-המבט של הנציגים הבולטים של רעיונות אלה , תוך הבלטת ההשתמעויות החינוכיות הספציפיות . ( 2 ) סיקור עיקרי המחקר האמפירי בשאלה הנדונה . ( 3 ) הבאת הביקורת על הרעיונות שבפרק כפי שהיא מופיעה בסיפרות החינוכית , ולרוב גם דברי תשובה מוסמכים על ביקורת זו . ( 4 ) נקיטת עמדה של המחבר . נקטנו בענין זה את השיטה עליה ממליץ גונאר מירדאל ( ר' פרק שלישי : ( אין מחבר או חוקר חייב להימנע מגישה ערכית סובייקטיבית , שכן אין כל אפשרות להיות חופשי לחלוטין מגישה כזאת . מה שאפשר וראוי לעשותו הוא להצהיר במפורש על גישתו וערכיו של המחבר , למען ידע על כך הקורא ולא יוטעה . כך בדיוק נהגנו , וזכותו המובנת מעצמה של כל קורא היא לקבל או לדחות את גישתנו . על עיקרי גישתנו הפדגוגית יוכל הקורא לעמוד על-נקלה בתוך כל אחד מהפרקים , באופן מיוחד ובמרוכז בפרק . 8 נשוב ונסכם אותה בקצרה בסוףדבר .

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help