sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בפרק 4 מובאות מספר תיאוריות הוליסטיות המעלות על נס את השלמות לעומת הפיצול , את האינטגרציה לעומת הקיטוע . תורת המערכות הפתוחות מהתחום הארגוני , תורת השדה מתחום הפסיכולוגיה החברתית , תורת הגשטאלט מתחום הפםיכותראפיה ותורת ה"חינוך הקונפלואנטי" - כל אלה ראויות להוות נדבך עיוני להשקפה חינוכית הוליסטית . פרק 5 מתמודד עם שפע הסתירות הטמונות בשדה החינוך . תפיסת מרבית הניגודים הללו כשני צידי המטבע , כמשלימים זה את וה , בכוחה לדרבן אותנו ליצור סינתזות בחינת "גם ... וגם , " במקום להיקלע למאבקים הרסניים בחינת " או ... או . " גישה אינטגרטיבית כזאת עשויה לשפר את טיב החשיבה והתפקוד בחינוך - ובחיים בכלל . פרק 6 מטפל בשאלות יסוד של חינוך ערכי . השאלה המרכזית היא "כיצד יכול המחנך , בעת ובעונה אחת , גם להשפיע על חניכיו וגם להכיר בזכותם הלגיטימית לברור לעצמם - איש איש את מערכת הערכים שלו " ? שילובו של גישות רווחות בחינוך ערכי - "הבהרת ערכים" מכאן , ו"דיוני דילמות של שיפוט מוסרי" לפי תורת קוהלברג מכאן - נבחנות באופן ביקורתי . טיפול בהיבטים ערכיים כחלק בלתי נפרד של תהליכי החינוד והלמידה , נתפס כהולם את החינוך העתידי יותר מאשר הניטרליות הערכית המקובלת בחינוך העכשווי . פרק 7 מתייחם אל עולם ומלואו של אקלים חינוכי . אם הדגש על "איך לומדים" לא נופל בחשיבותו מהדגש על "מה לומדים / ' הרי גורמי אקלים כגון נורמות קבוצתיות , תקשורת בין אישית וסגנוני מנהיגות , מחייבים את המחנך ללימוד ולבחינה עצמית מתמידים . פרק 8 מעמיד במרכז הדיון את הכשרת המורה המחנך , את מודעותו העצמית ואת יכולתו להבין - ואם נחוץ גם לשנות - את התייחסותו הוא לבעיות המתעוררות חדשות לבקרים . צמיחתו של המחנך תאיץ צמיחה אצל חניכיו ; פתיחותו תגרור פתיחות , ואילו חשיבתו הביקורתית תדרבן גם אותם לחשיבה ביקורתית . הפרק דן באי אלה היבטים של צמיחת המחנך , של היות " העצמי" שלו מכשירו החינוכי העיקרי . חובה נעימה לי להביע תודה לבבית לכל אלה אשר הרעיפו עליי תמיכה וידידות , אהדה ועזרה בעת כתיבת הספר : לשאול גלאון אשר סייע לי ביד נדיבה ל '' הרגיש בבית '' בנבכי המחשב והתמלילן , לחברי במפעל "עת הדעת" - ובראש וראשונה להנרי בונזל , ולכל חברי קיבוצי אשר התעניינו , עודדו ו"פירגנו" לאורך כל הדרך ;

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help