sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

משמעות . " יי בעולמנו המעלה את "האובייקטיביות המדעית" לדרגת " קדושה , " מהווים דבריו אלה של מ . פולני ( Polanyi ) משב רורו רענן . אץ זה אפוא ספר של אמיתות מוחלטות בחינת "כזה ראה וקדש . " יש בו הזמנה לשיקול דעת סלקטיבי , לחשיבה ביקורתית , לבחינת הדברים באספלקריה של נסיון חיים ושל מערכת ערכים אישיים . יש בו הזמנה לדו שיח מתמשך - כל אחד עם עצמו , עם חניכיו ועם הרעיונות הבאים בו לידי ביטוי . אני תופס את החינוך כתהליך של צמיחה לתלמיד ולמוריו , לחניך ולמחנכיו , לילד ולהוריו . לצמיחה זו אופי אישי וחברתי , אינטלקטואלי ורגשי , ערכי והתנהגותי . מוקד החינוך איננו בכמות הידע הנרכש ולא ב"תוצר" אחר כלשהו , אלא בבני אדם השותפים לתהליך . בעולם המודרני , שבו הטכנולוגיה תופסת מקום יותר ויותר מרכזי , עלינו לרתום את החינוך למאבק על עליונות רוח האדם , על שליטת האדם על המכונה . מרבים לשאול , אם החינוך בא לקדם את הפרט לכדי מלוא צמיחתו האישית או לכדי מירב האחריות החברתית . שאלה זו , כמוה כאותה שאלה אבסורדית " את מי אתה אוהב יותר , ילד , את אבא או את אמא . " ? רק השילוב בין שתי המגמות , בכוחו לקדם הן את הפרט והן את החברה . אישיות אגוצנטרית המתעלמת מכל אשר מעבר לצרכיה האישיים היא בגדר עיוות , כמוה כמערכת חברתית המתכחשת לפיתוח מלוא האוטונומיה של חבריה . בדפי ספר זה , אתמודד עם האתגרים הללו הלכה למעשה . מי יתן שהדברים יעוררו הד ויתרמו להיות בתי הספר שלנו הומניים יותר , רלבנטיים יותר , יעילים יותר - ואהובים יותר . פרק 1 מתמקד ב"חינוך ההומניסטי , " מיסודם של מסלוא , רוג'רס וקומבס - במקורותיו ובעקרונותיו . ההשקפות הללו , המלהיבות באופטימיות שלהן , מהוות בסיס ערכי ורעיוני לכל אשר יבוא בפרקים הבאים . פרק 2 הוא בגדר ניתוח ביקורתי של השקפות הומניסטיות מהיבטים פסיכולוגיים , חברתיים וחינוכיים כאחת . התמקדות היתר על "העצמי" עלולה להפר את האיזון העדין בין פרט לחברה , בין חופש למחויבות , בין "אם אין אני לי , מי לי " ? לבין "וכשאני לעצמי , מה אנין . " בפרק 3 נעשה ניסיון לגשר בין אחריות אישית וחברתית . בעזרת תורותיהם של ויקטור פראנקל ופאולו פריירה , נשקלים הן ההכרח והן הבעייתיות של שילוב כזה במעשה החינוכי . * Polanyi M . The Study of Man ; University of Chicago ; 1958 .

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help