sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ניכר במציאות חייו של המאזין לה כהלכה , ואין האזנה כהלכה בלא מענה דרד פירוש . ואולם טמונה כאן סכנה של הבנה שרירותית סובייקטיבית , אשר , כפי שמלמד משל החלום , לא רק תחטיא את המטרה , אלא תחטא לתוכן הגדול . לפיכך חובה להידרש למחקר הפילולוגי והפילוסופי , ככל האפשר בריבוי מגמותיו . מן המיותר להדגיש , שקצרה ידי מלהקיף את החקר הענף על אפלטון — אפילו של עשרות השנים האחרונות ; ספק אם שנות חייו של אדם תספקנה לכך . אך ניסיתי לעגן פירוש זה מנקודת ראות החינוך לפחות במקצתו , כמידת יכולתי . חייב אני תודה מיוהדת למפעלו של יוסף ג . ליבס : תרגומם של כל כתבי אפלטון \ והלא כל תרגום הוא בגדר פירוש . המובאות הרבות שבספר מובאות רובן ככולן כלשון אותו התרגום . נעזרתי הרבה בשלושה מהקרים מקיפים , שראו אור מאז שנות הארבעים : של ; ך 7 / יגך בשלושת כרכי ה'פידיאה' שלו , של ו . ק . ס , גתרי ( W . K . c . Guthrie ) בכרכים השלישי , הרביעי והחמישי של תולדות הפילוסופיה היוונית שלו , ובשלושת כרכי ספרו של פאול פרידלנדר . רבות למדתי מעיונה המעמיק של פטיטה האזרחי המנוחה , בייחוד על הגותו המאוחרת של אפלטון — וממחקרים רבים אחרים ; המעוניין ימצא את רשימתם בנספח הביבליוגרפי וב"הערות" שבסוף הספר . הריליבנטיות לבעיות חינוך של רוב הנושאים הנידונים נראית לעין : תורת המידות ותורת המדינה , לוגוס וארוס , היחס אל המסורת המיתית הדתית ומקומה של היצירה האמנותית . נושאים אחרים כה מרכזיים למשנת אפלטון , שהתעלמות מהם היתה גורמת להבנה לקויה של הראשונים , בראש וראשונה תורת האידיאות , אך גם התורה על היורדות הנפש ומיתוס ההוויה של אפלטון המאוחר . ואולם היבטים שלמים של הגות אפלטון או שלא נכללו כלל בחיבורנו — בהם תחומי הלוגיקה , הלינגוויסטיקה , המתימטיקה והתיאורים על טבע היקום וחוקיו — או שנגענו בהם רק במידה שלפי הנראה לנו הם מיוחסים לעניין החינוך — כגון סוגיות אפיסטימולוגיות , אונטולוגיות , קוסמולוגיות , משפטיות ואחרות . לפיכך אין כאן נסיון של הרצאה שיטתית על הפילוסופיה של אפלטון ; ולא רק בשל הצמצום המתחייב מאופיו של הספר . "אין להבין את משנת אפלטון בבחינת םיםטימה , כדוקטרינה של מערכת סגורה , " אומר ור ? ר יגך . » II , 198 . * Werner Jaeger , Paideia , The Ideals of Greek Culture , Oxford 1957 ,

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help