sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הילדים . את מקומה תופסים לרוב הצפייה בטלוויזיה וכמידה גוברת - המשחקים האלקטרוניים . תופעות אחרות , חמורות יותר , שהזכרנו , כמו סמים ואלכוהול הן כנראה ולפי שעה , שוליות ביחס לארצות הכרית ולאירופה המערבית . לשוני זה כמה סיכות ; מקומה של הטלוויזיה בארץ פחות מרכזי , והתכניות בנויות לרוב על עקרונות פדגוגיים ועל רמה תרבותית נאותה . אך יש לזכור שאפילו היו כל התכניות מתאימות לילדים , הרי עצם הפסיביות הממושכת שבצפייה , מצמצמת את פעילותו החיונית של הילד ולפעמים גם את יצירתיותו . משפיעה גם יציבותה היחסית של המשפחה הישראלית , על כן הדחף "להתבגר מהר" ולברוח אל תחליפים נפשיים שונים , קטן יותר . גם המגעים החברתיים בבתי ספר , וההזדמנויות הרבות של מפגשים כין ילדים במגרשי משחקים , במתנסי"ם ובתנועות נוער , במשחק ובפעילויות רבות יותר תופסות עדין מקום חשוב בחיי הילדים בארץ . עם זאת אל לנו לשכוח ש " בכפר הגלובלי" שאנו חיים בו תופס החיקוי , ולאו דווקא של הערית התרבותית , מקום חשוב . גם כשהוא מגיע באיחור , הוא פועל בעצמה רבה - ובייחוד בתחומי התקשורת והאפנה . ערות לכך היא התפשטותם ההולכת וגוברת של סרטי אלימות ופורנו של הווידאו , והטלוויזיה בכבלים שאין עליהם כל ביקורת , ותפוצתם של "פאבס " שגם בני נוער ואף ילדים שייכים למבקריהם . יש אפוא להתייחס לספרו של ניל פוסטמן לא כאל תיאור של מציאות רחוקה מאתנו , כי אם כאזהרה וכאתגר למחשבה חינוכית : איך להבטיח שבית הספר לא ייהפך למוסד השוקר רק על ההישג הלימודי , כי אם יפעיל בילד כוחות רוחניים ונפשיים ? שיידע לפתח כושר שיפוט ואבחנה גם לגבי הטלוויזיה , ושהמשפחה , בתביעתו של פוסטמן , שוב תקבל על עצמה את האחריות החינוכית להתפתחותו של הילד ותלווה באופן פעיל את פגישתו עם עולם המדיה .

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help