sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

התארגנותם . המוסלמים היו ברובם פועלים בלתי מקצועיים ובעלי מלאכה . הם שלטו באופן בלעדי כמעט בכל העבודות הקשורות בים : עבודות נמל , ספנות ודיג . מיעוטם עסקו במסחר . בעקבות מהפכת 'התורכים הצעירים' ב 1908 חלה אמנם התעוררות מה בקרב העדה : נוסדה אגודת 'האחווה המוסלמית' והוקמו תיאטרון וכמה מפעלים אחרים , שעד מהרה חוסלו בזה אחר זה , ורוח ההתעוררות שככה . רמת הלימודים בשלושת בתי הספר המוסלמיים היתה ירודה , ורוב המוסלמים לא ידעו קרוא וכתוב . מחמת היחסים המתוחים ששררו בין המוסלמים ובין הנוצרים , ובשל הימצאם של בתי הספר הזרים במערב העיר , היו רק מוסלמים מעטים , ששלחו את ילדיהם למוסדות חינוך אלה . המצב השתפר קמעה , כשפתחה המיסיונרית האנגלית , פרנסיס ניוטון , בית ספר במזרחה של העיר . כן ביקרו ילדים מוסלמים בכתי הספר של כי"ח . בניגוד בולט לפיגורם של המוסלמים צעדה העדה הערבית נוצרית בעיר מחיל אל חיל . לימינם ולשירותם עמדו מוסדות חינוך זרים במספר גדל והולך , והשפעתם על העלאת רמת האוכלוסיה הנוצרית היתה מורגשת ביותר במרוצת הדור האחרון לשלטון התורכים . בראש מוסדות חינוך אלה , בחלקם עם פנימיות , עמדו . בית הספר הגדול של הכרמליטים , אשר מאז 1882 שימשו בו מורים צרפתיים בני אגודת 'האחים' ; ( Freres ) בית הספר על שם סנט ג'וזף של הנזירות הכרמליטיות ( הפועלות בחיפה מאז ;( 1910 בית הספר של מסדר הנזירות הכרמליטיות האיטלקיות ( מאז ;( 1907 בית הספר של 'הגבירות מנצרת , ' שהגיעו לחיפה ב 1858 וחנכו את בניינן החדש והמפואר ( השוכן היום , כאמור לעיל , ברחוב עבאס ) ערב מלחמת העולם ; בית הספר של 'האחיות החסודות' ובית הספר של האחיות הרחמניות הגרמניות על שם סנט כורומאוס . מלבד מוסדות קתוליים אלה , יש לציין עוד את שני כתי הספר של האגודה המיסיונרית מטעם הכנסיה האנגלית שבהנהלת הגברת ניוטון ו את בית הספר האנגלי של 'המיסיון הירושלמי והמזרחי' ואת בית הספר הרוסי , ששימש בעיקר לבני העדה היוונית אורתודוכסית . במוסדות חינוך אלה , שרובם שכנו בגדולים ובמפוארים שבבתי העיר , ביקרו מדי יום ביומו אלפים מילדי הערבים הנוצרים בחיפה . בזכותם של בתי הספר הקתוליים , שהיו הרוב המכריע , קנו כשמונים אחוז מהנוצרים בעיר ידיעה טובה כשפה הצרפתית . תודות לתקציביהם הגדולים של מוסדות אלה , אשר באו ממקורות חוץ ובעיקר מצרפת , יכלו גם תלמידים מעוטי יכולת לרכוש שם השכלה ולחיות בפנימיותיהם . השכלתם הגבוהה יותר של הנוצרים פתחה בפניהם אפשרויות פרנסה מכניסות ומכובדות יותר . רכים הצליחו במסחר קמעוני וסיטוני ובעסקי יבוא ויצוא . הערכים הנוצרים היו הפועלים המקצועיים בכל ענפי הבניין , ובתי המלאכה שלהם עלו ברמתם המקצועית על אלה של המוסלמים . נוצרים רבים שימשו בפקידות , במכס וכשאר מוסדות הממשלה . מאחר שרוב עשירי העיר היו ערבים נוצרים , גדלה גם השפעתם על השלטונות המקומיים . מוסדות העירייה והממשלה לא עמדו בפני תקיפותם וכספם של אלה , אשר בחלקם הצליחו גם לרכוש , כדרך זו או אחרת , נתינות צרפתית ונהנו אפוא גם במעמד נכבד כבני חסותו של הקונסול . התנהגותם של הנוצרים , הן כחוג המשפחה והן ברחוב , היתה כדרך כלל תרבותית ומנומסת יותר מזו של המוסלמים . הם היו למעשה ראשית האינטליגנציה הערבית בעיר . הם היו בעלי כתי הדפוס , ואף שני העתונים הבולטים בחיפה — 'אל כרמל' ו'אנפיר' —

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help