sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

דמותה של חיפה ערב מלחמת העולם הראשונה המפה הגדולה והמפורטת של דויפה , שהכין איש המושבה הגרמנית גוטליב שומאכר בנובמבר . 1911 מהווה אל נכון את המסמך המועיל כיותר שנותר כידינו לידיעת העיר בשלהי ימי התורכים . השטח המלבני הקטן של 'חיפה החדשה , ' שאותה הקים והקיף דאהר אל עמר בשנות ה 60 של המאה הי"ח בחומה בצורה , היה אמנם עדיין לבה של העיר , אולם זו התפשטה בינתיים לשלוש רוחות השמים . רצועה שאורכה כארבעה ק"מ , מוואדי רושמייה וארד אל יהוד בדרום מזרח , ועד לארד אל זורה ( בת גלים של ימינו ) כצפון מערב , היתה עתה מיושבת , בחלקה בצפיפות לא פחותה מזו שבלב העיר הישנה . בתי המגורים במרכז רצועה זו הגביהו לעלות כהר ; גבולם הדרומי היו הטכניון ומנזר הגבירות מנצרת ( היום בית הספר של הנזירות ברחוב עבאס . ( תושבים מעטים אף הרחיקו לכת , ופה ושם כבר מצויים היו בתי מגורים בגבולות הדר הכרמל העליון של ימינו . למעלה מהם , לאורך קו הרכס ( עתה רחוב יפה נוף ) וסביב מרכז הכרמל של היום , היה רובע מגורים תופש , בעיקר של עשירי המושבה הגרמנית , בראשית התפתחותו . הגבול המפריד בין הרבעים המוסלמיים והנוצריים של חיפה חצה את העיר הישנה מצפון לדרום . הרצועה שממזרח לקו זה היתה מאוכלסת ברובה מוסלמים ויהודים מבני עדות המזרח , ואילו החלק המערבי היה מקום משכנם של הנוצרים , היהודים האשכנזים והגרמנים . שמות טרם היו אז לרחובות , חוץ מאשר לאלה שבמושבה הגרמנית . רחובה הראשי של חיפה היה עדיין זה שחיבר בעבר את שני שערי העיר ' ) שער יפו' ו'שער עכו , ( ' הוא 'דרך יפו . ' כבר בשנות ה 80 של המאה הי"ט סללו הגרמנים את קטע הדרך , המוליך ממושבתם אל השער המערבי של העיר ; הם דאגו גם לרשת מסודרת של דרכים טובות . למעשה , רשת הדרכים היחידה כעיר שתוכננה כהלכה , היתה זו שברחבי המושבה . גם 'דרך ההר' ( בקו רחוב הגפן — שדרות הציונות — שדרות הנשיא של ימינו ) היא מעשה ידיהם . הכרמליטים סללו בראשית המאה את 'דרך המנזר' ( היום דרך סטלה מאריס ) מן העיר אל ראש ההר . בשנות ה 80 נעשה גם על ידי התורכים צעד חשוב לשיפור דרכי התחבורה ברחבי הקיסרות העות'מאנית , לרבות שטחים עירוניים . גוטליב שומאכר נתמנה ב 1885 מהנדס מחוז ( לוא ) עכו , ודאג לביצוע נאות של ההוראות החדשות . שיפורה של רשת הדרכים והרחבתה בחיפה ומחוצה לה היו בין הגורמים להטבת מצב הביטחון . כבר כ 1882 ציין ידידו הסקוטי של שומאכר ושכנו במושבה הגרמנית , לורנס אוליפנט , כי שוב אין אימת הפורעים , בני הכפר טירה ( היום טירת הכרמל , ( מוטלת על היוצאים בלילות מגבולות העיר הישנה . בהגברת אמצעי הביטחון שנקטו השלטונות המקומיים מאז שנות ה 70 של המאה הי"ט , רב היה חלקם של הגרמנים הטמפלרים . אלה לא היו מוכנים להשלים עם אדישות שאר התושבים , אשר מאות שנות אזלת היד של התורכים בתחום הביטחון הפכו לגבי דידם את השוד והרצח לחלק בלתי נפרד מן התנועה בדרכים . כל התנפלות על גרמני היתה מעוררת מיד תלונות נזעמות ביותר , התערבות תקיפה של הנציגים הקונסולריים הגרמנים , מאמרי גנאי בעיתונות הגרמנית על חולשת השלטונות , ושאר תגובות , אשר הניעו את הרשויות בסופו של דבר לגשת במרץ לתיקון המצב . רבים מן הגרמנים בחיפה עסקו גם בהסעתם של תיירים , עולי רגל ונוסעים מבני הארץ לעכו , לנצרת ולטבריה , דבר שהגביר כמובן את פגיעותם ורגישותם בתחום זה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help