sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הראה , שהקבוצה הדורית , rrVK-w-pKn זו של הנוער שצמח כאן , היא קבוצה קונפורמית ובלתי מורדת . אין כל ספק שהוא שם את האצבע על נקודה רגישה וחשובה , אך זה רק צד אחד של המטבע . המתח שבין מרד לקונפורמיות קשור לבעייתיות הקשה שהנוער בארץ התמודד אתה . כאן אנו נוגעים בעצב רגיש מאוד . למעשה , תנועת הנוער בפרט ותרבות הנוער p / tj בכלל , הועמדו במצב בלתי אפשרי , וזה גורלה של כל תנועה שהיא בת למהפכה . במאמר מוסגר ייאמר , שחבל שחקר תנועות הנוער בא ^ התרכז עד כה בהשפעות של תנועות הנוער האירופיות ( גרמניה , אנגליה ובו ( ' ולא במה שקורה במדינות מהפכניות , בייחוד במדינות החרשות . מה , למשל , קורה בתנועות הנוער בסין ? בקובה ? רלוואנטי יותר בשבילנו לבדוק איך מתייחסים במקומות אחרים בני מהפכנים למהפכה , להורים , שכן הם מצויים בקונפליקט שונה לגמרי מזה של תנועת הנוער האירופית . אך על זה אין לנו חומר , וחבל ; ניסיון לענות על שאלה זו היה בו כדי להאיר פינות חשוכות רכות , גם מבחינתנו . אם הייתי מנסה להגדיר במשפט אחד , כיצד גישרו בתנועות הנוער על הפער שבין מרד לקונפורמיות , הייתי אומרת , שהמוצא שהם מצאו היה של קונצנסוס והסכמה , אבל בהחלט לא של קונפורמיות . היו לא מעט ביטויים חזקים של התנגדות . הצעירים דאז מרדו במשפחה , בבית הספר , בממסד הציוני , וזאת בשמם של הערכים והיעדים של הממסד הציוני . כלומר , הם הרגישו שהממסד והאנשים שעמדו בראשו אינם ממלאים אחר היעדים שלהם כשלמות , בטוהר מלא . ככני נוער בעלי גישה רדיקאלית , הם רצו להגיע לביצוע טהור יותר , נכון יותר . לכן מרדו . אבל זה לא היה מרד נגד היעדים , אלא מרד להגשמת היעדים . פרופ' ישראל קולת : נראה לי שאנחנו צריכים להבהיר את המושגים 'מרד' הקונפורמיות . ' ברור שהעובדה המכרעת לגבי תנועת הנוער הציונית היא , שמקור גידולה בתוך תנועה לאומית שבעצמה ראתה את עצמה כתנועת מרד , ובתוך יישוב שראה עצמו מגלם את המרד הזה . אבל היתה פה סתירה , משום שהיישוב היה אמנם ביטוי של מרד , אבל הוא גם יצר נכסים שהפכו לנכסים שמרניים . אם אנחנו בוחנים את כל תולדות היישוב , אנו פוגשים בתנועות של צעירים הרואות עצמן כמשרתות האידיאל של התנועה הציונית או של היישוב : 'הגדעונים , ' 'הסתדרות חניכי הגימנסיה' החוגים , לימים המחנות העולים ו וגם הצופים , תחילה על ידי המהפכה בלגיון הצופים בירושלים ובקהילת הצופים בחיפה . בסוף שנות ה 30 ובשנות ה , 40 הפכה למעשה כל תנועת הצופים לתנועה לא אזרחית , לתנועה שלפי האידיאולוגיה שלה מגלמת גם מהפכה לאומית וגם מהפכה סוציאליסטית . קארל מנהיים כתב בספרו , Diagnosisof Our Time שהנוער בחברה מגלם את המאגר הבלתי מנוצל שלה . כלומר , שברגע שהחברה צריכה לגייס את כל כוחותיה , היא לוקחת את הנוער . הנוער איננו קשור לנכסים קיימים , לסטטוס קיים , ולכן הוא יכול לעמוד בשירותו של המרד . במקרה שלנו , ברגע שהתהוותה בארץ ישראל חברה יציבה יחסית , זעיר בורגנית , שבה גדלה הדאגה למשפחה , לקניין ולמעמד , החלה המרידה של תנועת הנוער , שהזרימה את הערכים של תנועות הנוער הקלאסיות אל היעדים הלאומיים . וו משמעות אחת של המרד .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help