sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

רינה פלד : אין ספק שהתנועות באח קמו מתוך המציאות שהתפתחה כאן וניסו לענות בדרך מקורית , פחות או יותר , על הבעיות והצרכים שהתעוררו כאן , אבל הן מצאו מבנים , שיטות וסמלים של תנועות מחוץ לאח , שיכלו לסייע להן בכך . הצופיות למשל , כדרך של חינוך לפחות בשכבה הצעירה , היתה מקובלת על מרבית תנועות הנוער בארץ , לרבות אלה של אח ישראל העובדת . בתנועת השומר הצעיר היה ניסיון להדגיש מדי פעם שיש להם גם תכנים צופיים ולא רק אינטלקטואליים . ובמקביל , אותה תנועה ניסתה כל הזמן להדגיש את הייחוד שלה לעומת תנועות נוער אחרות בארץ , בכך שהיא שומרת על תרבור הנוער , על פי המודל של תרבות הנוער הגרמנית . אם כן , ההשפעות קיימות , אך אין פירוש הדבר שהיה כאן חיקוי . האם תנועת הנוער הארץ ישראלית היתה תנועה מורדת או קונפורמית ? ד"ר מרדכי בר לב : אני חושב ששנים נהגו לדבר על תנועות הנוער כלשון אחת , כאילו מדובר בתופעה כללית . מבחינת הגישה המחקרית יש הכרח לבדוק את הנושא לגווניו , ואין דומות התנועות של ארץ ישראל העובדת לתנועות הימניות או לתנועות הדתיות . המיון הזה הכרחי גם כאשר באים לעסוק במרד או בקונפורמיות של התנועות השונות . אגע תחילה בתנועות הנוער הדתיות . בתקופת היישוב היו כמה תנועות כאלה , חלקן אפילו אינן מוכרות היום . תנועת בני עקיבא נתפסה כמרד . היחיד שהגן עליה מפני הממסד של המבוגרים ב'מזרחי' ובהפועל המזרחי היה דווקא עקיבא אריה סימון , שבא מחוץ לממסד הדתי . כבר בשנות ה 20 חששו פה ממרידה של בני נוער כלפי הוריהם , במובן שעוד לא הזכרנו , במובן של המשכיות דתית . דוגמה אחרת היא 'כרית חשמונאים' תנועת נוער רוויזיוניסטית דתית , שפעלה בשנים . 1949-1937 המרידה שלה היתה חזקה יותר מאשר זו של בני עקיבא . זו היתה מרידה שהתבססה על קנאות כפולה — קנאות לאומית וקנאות דתית . תנועה נוספת , קונפורמית במידת מה , היתה תנועת נוע"ם — 'נוער המזרחי , ' המקבילה ל'מזרחי' הבעל כיתי , הבורגני . היו גם עדת הצופים , תנועה דתית בתוך הצופים , ועזרא , תנועת הנוער של פועלי אגודת ישראל , שמרדו בדרכן שלהן . לגבי כל התנועות — גם הפועליות והימניות — אפשר לומר שדור החניכים הראשון אכן מרד , אבל מרידה זו שייכת למרידה של הקבוצות החברתיות הבוגרות , שעמדו מאחורי התנועות . שהרי אין זה סוד , שכמעט כל התנועות היו חלק של מפלגה או תנועה , וכאן אנו מגיעים בעצם לקונפורמיות . זאת אומרת , יש פה השתלבות קונפורמית של הנוער במרידה של המבוגרים . רינה פלד : אני מתייחסת לשומר הצעיר , אך חושבת שמה שאומר כוחו יפה כמעט לגבי כל התנועות של ארץ ישראל העובדת . אם אנחנו מדברים על התנועה העולמית , על תנועת האם של השומר הצעיר , המושג של 'מרד הבן , ' הוא מושג מרכזי שם . אחד השירים הראשונים שאומצו על ידם היה השיר של דוד שמעונוביץ' — 'אל תשמע בן מוסר אב . ' הבעיה בארץ היתה שונה : מהו בעצם תחום המרד ? שהרי לא היה כביכול במה למרוד ; שהרי שוב איננו נמצאים בגולה , הכול מדברים עברית , יש בית ספר עברי , יש הגשמה . גם ההורים שלנו , במובן זה או אחר ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help