sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

השם שניתן לדברי מבוא אלה הולך בעקבות ברל כצנלסון , אשר דיבר על 'נס העלייה השנייה' — הן במובן הפלא והן במובן הסמל . יתרה מזו , ברל כצנלסון היה שייך לדור אשר יותר מן האחרים ציפה לעלייה המונית . מבחינה זו , חסד עשתה ההיסטוריה בהטילה על אחד מכני חבורת העלייה השנייה — דוד בן גוריון — את אדרת מנהיג האומה בימי העלייה ההמונית . קורותיה של הציונות כרעיון המתגשם במציאות הן תולדותיהן של העליות לארץ ישראל . אין ספק כי 'נס העלייה ההמונית' לא היה קם אילולא הניסיון הארגוני , ההתיישבותי , הכלכלי והפסיכולוגי שהצטבר במשך כשישים שנים , מאז העלייה הראשונה ועד להקמת המדינה . בין תחילת שנות השמונים של המאה התשע עשרה לסוף שנות החמישים של המאה העשרים , מונים שישה גלי עלייה לארץ . שלושת הגלים הראשונים היו העליות המעצבות ; ואילו האחרונים היו העליות המבססות . שלוש העליות המעצבות , בשנים , 1923-1882 היו מצומצמות בהיקפן באורח מוחלט , ובמיוחד ביחס להגירה היהודית ההמונית לארצות הברית באותן השנים . לעומת זאת , העליות המבססות , בשנים , 1951-1924 היו המוניות בהיקפן — באורח מוחלט וביחס לזמן הקצר שגאו כהן . בתקופת העליות המעצבות היה העולם פתוח לפני המהגרים היהודים , והמוני היהודים ממזרח אירופה , אשר נאלצו להגר מארצותיהם , יכלו לבחור בין ההגירה לארצות הברית ולארצות אחרות לבין העלייה לארץ ישראל . ואכן , כתקופה זו של חופש הבחירה , ההמונים זרמו לשם והמעטים באו לכאן . לעומת זאת , החל משנת 1924 ועד סוף מלחמת העולם השנייה ומעבר לה , ובעקבות החמרת חוקי ההגירה לארצות הברית , שוב לא עמדה בפני המוני העם היהודי ברירה כזו . על כן , מטבע הדברים , בעליות המוקדמות הכריע יותר היסוד הרעיוני ואף המשיחי ובלטה הנכונות החלוצית של המעטים ; ואילו בעליות המאוחרות היה המניע העיקרי המצוקה היהודית , שהלכה וגברה מאמצע שנות העשרים ואילך . עם זאת יש להדגיש , שהבדלה מעין זו אינה שלמה , שהרי מניעים של מצוקה היו גם בעליות הראשונות , ויסודות חלוציים פעלו בכל אחת מן העליות המאוחרות . אף על פי כן אפשר לקבוע בביטחון מוחלט , כי העליות המוקדמות עיצבו את החכרה היישובית החדשה בארץ ישראל , כך שבשנים הנותרות עד קום המדינה לא נוסף שום חידוש חברתי , ואילו בתקופת העליות המאוחרות התבססו הישגים אלה . שתי התכונות — העיצוב והביסוס — השלימו זו את זו , והודות להן היה המפעל הציוני מחזון למציאות . העליות המעצבות הן הראשונה , השנייה והשלישית . במרוצת תקופה זו של כארבעים שנה מ 1882 ועד , 1923 עלו כמאה אלף איש , והם שהניחו את התשתית הארגונית והחברתית לחברה היהודית באח , אשר על בסיסה קמה המדינה היהודית . העלייה הראשונה ( 1903-1882 ) הניחה את היסודות הראשונים לחברה החדשה בארץ ישראל , בכפר ובעיר . המושבות הראשונות , מראש פינה בגליל העליון ועד גדרה בדרום שפלת יהודה , היוו את המאחזים הראשונים של ההתיישבות הלאומית ובתי יוצר חלוציים של החקלאות היהודית המודרנית . באותה תקופה החלה להתפתח החברה היהודית העירונית מחוץ לארבע הערים הקדושות : ירושלים , חברון , טבריה וצפת . כן צמח יישוב יהודי בן כמה

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help