sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

נס העלייה ההמונית יוסף גורני הגיעה השעה לדבר בעלייה ההמונית בשנות החמישים כתופעה חברתית כוללת , בעלת ייחוד תרבותי ותרומה לאומית מכרעת לקיומה של המדינה היהודית . עברו קרוב לארבעים שנה מאז אותם ימים מלאי רטט ורוו" סבל , כאשר לארץ זו זרמו המוני יהודים : פליטי השואה ממחנות העקורים בגרמניה ; אנשי השיירות מתימן הרחוקה ; אלה שירדו מהרי האטלס ובאו מערי החוף בצפון אפריקה , ומי שישבו דורי דורות על גדות נהרות הפרת והחידקל , הבאים פגשו חברה יישובית עייפה , שזה עתה יצאה ממלחמת קיום , שאיבדה בה אחוז אחד מאנשיה וחלק ממיטב בניה . תולדותיה של עלייה המונית זו , מעשה התערותה בארץ ישראל , ומהות המפגש בינה לבין החברה הוותיקה הקולטת טרם נחקרו כמסכת אחת , אשר רק היא תיתן את התמונה המאוזנת והרב צדדית של אותה התקופה . ואין אלא להתפלא על כך , שהרי העלייה ההמונית וקליטתה היו מפעל כעל תעוזה חברתית וייחודית בתולדות ההתיישבות היהודית הציונית בארץ ישראל . ניתן לתרץ תופעה זו בהיעדר מרחק הזמן ההיסטורי , המאפשר להגיע להערכה מאוזנת יותר , ואולי לתלות זאת בקצב החיים במדינת ישראל , המזמן לחוקרים נושאים מרתקים יותר בתחום המדיני , הפוליטי והצבאי . ייתכן כי יש כאן מעין מעשה הדחקה . דווקא המתח החברתי , התרבותי והפוליטי בעל הרקע העדתי , שעורר ויכוח נוקב בשאלת היחסים בין יוצאי אשכנז ליוצאי אסיה ואפריקה , ואשר במהלכו הובלטו התופעות השליליות בתקופת העלייה ההמונית ונחשפו לכאורה כל כשלונותיה , בעוד הישגיה והצלחותיה נדחקים הצידה — הוא אשר הרתיע את העוסקים במעשה המחקר . יהיו הנימוקים אשר יהיו , דווקא משום כך — לנוכח בעיית הפרספקטיבה ההיסטורית , כוח המשיכה של נושאים אחרים , והפוליטיזאציה של הנושא — דרושים ההכרה החברתית והצורך הלאומי החינוכי במפעל מחקר כזה , שייעשה ביושר מדעי , שירחק ממניעים פוליטיים או אפולוגטיים ויתגבר על עכבות פסיכולוגיות . לפיכך , מעשה חלוצי חשוב עשו הנהלת יד יצחק בן צבי ומערכת 'עידן , ' בבואם להעניק לציבור הרחב , לסטודנטים ולנוער תמונה כוללת ראשונה של תקופת מחנות העולים והמעברות . פרופ גורני הוא מהחוג להיסטוריה של עם ישראל , אוניברסיטת תל אביב .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help