sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

להבליג או לא ? כאמור , על הצד הבטחוני פנימי היתה מופקדת בימים ההם ה'הגנה , ' ארגון המגן המחתרתי של היישוב היהודי , שהיה כפוף למוסדותיו המוסמכים . ל'הגנה' היו סניפים בכל יישובי הארץ , ועם פרוץ 'המרד הערבי' הם נערכו להדיפת התקפות והתנכלויות . ככל שהחריף הטרור הערבי נשמעו בארץ קולות , כי על היישוב היהודי להשיב לערבים בטרור נגדי , נוסח 'עין תחת עין . ' העניין הסתבך לא במעט עקב קיומו של 'ארגון ב" — פלג שפרש מה'הגנה' ב , 1931 והפגין עמדה מיליטאנטית ואנטי ערבית מיום הקמתו , וכיתר שאת לאחר פרוץ המהומות . ארגון קטן זה , שהיה מקורב לתנועה הרוויזיוניסטית , לא קיבל , כ'הגנה , ' את מרות מוסדות היישוב . מנהיגות היישוב החליטה , מן השלבים הראשונים של התקריות , שלא להגיב באלימות על האלימות הערבית . כך באה לעולם מדיניות ה'הבלגה , ' שזכתה ליחס אמביוולנטי בקרב היישוב . עמדה זאת של ההנהגה נבעה מכמה הנחות : ראשית , על הממשלה ( הבריטית ) לטפל בטרור הערבי ולחסלו , ואם היהודים יגיבו באלימות , תראה הממשלה עצמה מחויבת פחות לשרש את הנגע . יתר על כן , האנגלים טענו בעבר , בעת ה'מאורעות' הקודמים , כי תקריות הדמים הן הדדיות , בבחינת מלחמת אזרחים בין שני העמים . הפעם רצו מנהיגי היישוב להוכיח להם , כי רק צד אחד משחק באש ; שנית , אין זה מוסרי לפעול בדרך זו . שלישית , היה חשש שפעילות אלימה של היישוב היהודי תביא לכך שהאנגלים יפסיקו את העלייה היהודית . בסוף יוני , 1936 חודשיים ויותר לאחר תחילת המהומות , הסביר ברל כצנלסון את ה'ראציר ( ההיגיון ) שמאחורי מדיניות ההבלגה : עניין ההבלגה מוצג אצל כמה אנשים ברכרוכיות או כהתחסדות מצדנו , כאילו אנו מתכוונים לצדוק הרבה . לא כן הוא . מצבנו מחייב אותנו לשיקול דעת . אנו שומרים לא רק על 400 , 000 יהודים בארץ , כי אם גם על העלייה העתידה . ואנו מוכרחים לדעת מה אנו מסכנים . אם נערים שלנו מגישים גפרורים לאש מתוך 'רגש טבעי , ' אנחנו צריכים לגעור בהם ולאמור להם שהם חייבים לבלום את הרגשותיהם ולא לסכן את עתידנו ... ברוב המקרים לא ניתן לנו לפגוש את האויב , לגלות את מאורתו . יכולנו רק לעשות מעשי התפרקות , שאינם אלא מעשי שטות . האם בכך נמצא שילומים לדמינו הנקיים אם יישפך דם של איזה עובר אורח , אשה או 3 ילד , שלא חטאו ולא פשעו ... ? גם ראשה של התנועה הרוויזיוניסטית , זאב ז'בוטינסקי , סמך ידו על ההבלגה , אם כי מנימוקים מדיניים מעשיים . הוא חשש שפעולות יהודיות עצמאיות ירחיקו את הבריטים מתמיכתם כהצהרת כלפור . ז'בוטינסקי , אשר לחם כל העת להקמת גדודים יהודיים ברשות הבריטים , סכר כי ההבלגה כדאית , 'אם דבר זה ינוצל ויסייע בידינו לפעול אצל 4 ממשלת המנדאט , שתקים לפחות את ראשית ההגנה החוקית . ' דברים אלה נכתבו כשלושה חודשים לאחר פרוץ 'המרד הערבי . ' בתקופה מאוחרת יותר , משהלך האצ"ל והקצין , נסחף לא אחת ז'בוטינסקי אחרי תלמידיו , אבל לאחר זמן שב וקבע כי פגיעה בלא 5 אבחנה כנשים , ילדים וזקנים אינה מוצדקת . הוויכוח על ההבלגה נמשך כל שנות ה'מרד' ובמסגרת זו ראוי רק לציין כי בשנת 1936 סברו כמעט כל המנהיגים , אף אלה שאהדו את 'ארגון ב , " כי יש לנהוג באיפוק ולקוות שהבריטים יתגברו על האלימות הערבית . מ 1937 ואילך , ככל שנמשכה והתגברה

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help