sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

עולי רגל נוצרים ביקרו בכל התקופות באזור ים המלח . אך המדובר רק בחלקו הצפוני מערבי , לשם הם הגיעו בתקופת הפסחא , בהמשך למסעם ליריחו ולירדן ( במקום טבילתו המסורתי של ישו . ( שיירות אלה אורגנו לפני המאה ה 19 בדרך כלל בידי מושל ירושלים . לעתים הן אובטחו בידי חיילים מחיל המצב של העיר , אך מקובלת יותר היתה השיטה שבדווים מהאזור נשכרו לשמש כמאבטחים . הרווח שלהם היה כפול : מחד קיבלו סכומי כסף גדולים יחסית , ומאידך המושל הכיר בדרך זו בשלטונם באזור זה . בפי עולי הרגל היו , בשובם הביתה , סיפורים רכים על נפלאות האזור השומם הזה — על מליחותם הרבה של המים , כוח נשיאתם והעדר הדגים בהם . מעבר לסיפורים האמיתיים , הפליגו בסיפורי אגדה חסרי שחר — שאין יונקים ובעלי חיים אחרים בסביבות הימה , וכי ציפורים המנסות לעוף מעליה נחנקות מן האדים העולים ממנה ונופלות מתות ארצה . כן סופר על קיומם של איים צפים ( לאמיתו של דבר היו אלה גושי אספלט שהופיעו לעתים על פני ים המלח . ( רק בראשית המאה ה 19 הוחל במחקר השיטתי של ים המלח וסביבותיו . את התרומה החשובה ביותר תרם כבר החוקר הראשון מבני אירופה שעסק בכך , והוא הגרמני אולריך יספר זטצן . ( Seetzen ) לפי מקצועו היה רופא , כימאי ותעשיין . הוא התאמן בשימוש בשפה הערבית החל מהגיעו למזרח התיכון ב , 1802 ואז גם התאסלם ( אם כי במערב טענו שרק למראית עין . ( כאשר ערך את מסעותיו מסביב לים המלח , בשנים , 1807-1806 עמדו לרשותו כל הכלים שהשכלה רחבה והכשרה לתפקיד של מגלה במזרח המוסלמי יכולים היו להקנות לו . זטצן הקיף את ים המלח סביב סביב , וזאת לא פעם אחת בלבד , אלא כמעט שלוש פעמים . הוא האירופי הראשון , לאחר מסעי הצלב , שהגיע לעיךגדי , עין בוקק , סדום , ראש זוהר , מצד זוהר , כרך , מכוור וארנון ואף עבר ליד קומראן ומצדה ( אך מבלי לבקר בהם . ( כן הוא עבר במדבר יהודה . על ביקורו הראשון בעין גדי 16 ) בדצמבר , ( 1806 כתב : לאחר שעה וחצי הגענו לקצה המצוקים הפראיים המקיפים את ים המלח משני צדדיו . הם יוצרים כאן קירות סלעים מאונכים ענקיים ... לפנינו נפרס מראה נרחב ומעניין של הימה וסביבותיה . מיד לרגלינו נראתה למטה , לצד קירות הענק , עין דשידי ןעין גדי ] שמעיינותיה הובלטו על ידי קבוצות העצים והשיחים , שצבעם הירוק התבלט בצורה המשונה ביותר על רקע הישימון הסובב אותם . לשמאלנו הצביעו לי על שביל סלעים קשה היורד לשם . צבע כחול כהה יפה אפיין את פני האגם הדומים למראה והעצומים בהיקפם . קצותיהם נראו כאילו היו רקומים בחוטי כסף , בשל הגלים המתנפצים בחוף ... מעבר לאגם התרוממו הרי אל בלקה וכרך התלולים . המשטח המישורי שביניהם , ממולנו , סימן את משפך המודשם , או ארנון . מצפונו הצביעו לי על קיר הסלעים העצום , הקרוי טור אל חומרה , שלרגליו מצויים מקורות האספלט . מדרום למודשם הבחנו בוואדי אל כרך ; אך לא הבחנו בכרך עצמה , שבדרך כלל ניתן לראותה מכאן , מאחר שעננים הסתירוה . נדמה היה לנו שדרומה יותר מצוי אי רחב ממדים . אנשינו אמרו לי כי אין הם מכירים אותו מאחר שלא עומדות לרשותם סירות , אך כפי שנראה להלן , יסתבר כי טעינו בקשר לאופיו של אי זה [ המדובר בחצי אי , 'הלשון . [ ' כן הראו לי את הע'וראל סאפיה ( בקצה הדרומי ) ובבירור רב את הר המלח הקרוי ג'בל אל מילח , או ג'בל אוסדום [ סדום , [ בצד הדרומי של האגם , הרחוק מעין דשידי מסע של כיום וחצי . באותו מרחק בערך נמצא גם הקצה הצפוני של האגם , על אף שלא ניתן היה לראותו , כי הרים בולטים הסתירוהו , ומכאן שעיךדשידי נמצאת בערך במרכז האגם , אם כי הדרך דרומה הנה אולי ארוכה במקצת מזו צפונה ... עין דשידי שמרה על שמה העתיק . אין לי ספק כי זוהי עין גדי של העברים ... בשנים מאוחרות יותר המשיך זטצן דרומה למכה ולתימן , בה הוא נרצח . מחקריו

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help