sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

תפיסות אלה , וכיוצא באלה , של ההיסטוריה עברו בעשרות השנים האחרונות מהפכה חשובה . בעקבות ימימה בן מנחם , ובהתאם לענייננו כאן , הייתי מגדיר את המהפכה הזאת כמעבר מן הפרספקטיבה של ההכרח במהלכים ההיסטוריים אל הפרספקטיבה של הקונטינגנטי . משנשללת ההכרחיות מהמהלכים ההיסטוריים הופכת הפרספקטיבה שלהם להיות עניין של בחירה בתמונת עולם שהצופה מטיל על העולם ובאופן שבו הוא בוחר להתבונן בו . מן ההיבט הזה אפשר לומר , בלשונו של מישל פוקו , כי 'תפקידה של ההיסטוריה — לאחר המהפכה הזאת — הוא לחולל דה מיתולוגיזציה של תמונת העולם הנוכחית . ' המיתוס , התפיסה המטפיזית של ההיסטוריה , כמו גם התפיסה המטא היסטורית תומכות בדרך כלל בהתפתחות הכרחית של מהלכי ההיסטוריה . האירועים המתרחשים מוצגים בדרך כלל כתוצאה כמעט בלתי נמנעת של העבר . הם מונחים ומופעלים או על ידי הבורא המשגיח והמכוון את ההיסטוריה האנושית , או על ידי חוקיות אימננטית של ההיסטוריה . התפיסה האחרת , האנטי היסטוריציסטית , שוללת את יומרתו של האדם לפענח חוקיות כוללת כלשהי שעל פיה פועלת כביכול ההיסטוריה . היא רואה אשליה ב'גילוי' חוקיות כזאת . את החוקיות הכוללת אין לחפש ב'היסטוריה' עצמה אלא בלבו ובתודעתו של ההיסטוריון המתבונן והמפרש . באמצעותה הוא מעניק להיסטוריה את משמעותה . מודעותו העצמית למעשה בחירה זה , תביאהו להבין שהנרטיב ההיסטורי המסופר על ידיו הוא אכן לגיטימי , אבל הוא לא יותר מאשר אופציה אחת , מנקודת המבט של עולמו שלו , וכל עוד הוא תואם את הקונטקסט שהוא מצוי בו . לפיכך , בקונטקסטים אחרים , ייתכנו נרטיבים אחרים שהם לגיטימיים לא פחות משלו . מכאן ואילך רשאי ההיסטוריון להימנע מלהציג עמדות ו'הסברים' כוללים מכוח תפיסות מטא היסטוריות . כאיש מדע הוא אולי אף חייב לנהוג כך . מבין המייצגים הרבים והשונים של התפיסה האחרת , האנטי היסטוריציסטית הזאת ראוי לציין כאן את ישעיה ברלין , שהרבה לעסוק בשאלות אלה . במאמרו 'כורח היסטורי' פורש ישעיה ברלין יריעה רחבה ומגוונת של תפיסות היסטוריות , מטא היסטוריות ומטפיזיות שונות . רבים מן המחזיקים בתפיסות אלה , מתארים את המהלכים ואת שרשרת האירועים ההיסטוריים כמשתלבים ב'מצעד ההיסטוריה' האובייקטיבי . מצעד ההיסטוריה הזה מתנהל בקו ישר , או לולייני או דיאלקטי . בין כך ובין כך , ההיסטוריה הופכת להיות ' מובנת , ' 'הגיונית' ו'משמעותית , ' בשעה שאנו מבינים כראוי את מקומנו שלנו ב'מדרגות 21 ראו הערה 2 לעיל . 22 על הדומיננטיות של ההיבט הקבלי בפרשנות ההיסטוריוסופיה הן בחסידות והן אצל תלמידי הגר"א ראו רפאל ב' שוחט ' , הפרשנות ההיסטוריוסופיה הקבלית של הגר"א והשפעת הרמח"ל עליו , ' דעת 40 , ( תשנ"ח , ( עמ' 23 . 152-125 במובן זה שונה ההיסטוריון מן האידיאולוג , המחויב כל כולו לאידיאולוגיה שבה הוא מאמין ובה הוא בחר , גס כאשר הוא מודע לרקע ולסיבות שהביאוהו לבחור בתמונת העולם הכללית שלו . הוא רשאי להמשיך ולהחזיק בה , לחנך אליה , לעצב תנועה על פי מה שנגזר ממנה , ואף למסור את חייו למענה . 24 בתוך : ארבע מסות על חירות , תל אביב תשל"א , עמ' . 135-100

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help