sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לעומתם , הרב יצחק ברויאר , שפיתח יחס מתנגד מובהק לציונות , ביסס גם הוא את יחסו זה על תפיסת ההיסטוריה — מחד , ועל תפיסת מקומו של עם ישראל בהיסטוריה — מאידך . בדומה לפרנץ רוזנצווייג העלה הרב יצחק ברויאר את משמעותה של הציונות מן המישור ההיסטורי חילוני אל המישור המטא היסטורי הדתי . ברויאר ראה באמנציפציה ובאוטואמנציפציה , וכן בהצהרת בלפור , אותות ברורים של ההשגחה וסימנים מובהקים של קדמה היסטורית בעלת משמעות משיחית . הוא היה חדור הכרה שכללי המשחק של ההיסטוריה האנושית עומדים להשתנות . ההיסטוריה האנושית נמצאת עתה על סף ההתגשמות המשיחית , ומכאן ואילך היא תתנהל על פי הרצון המוחלט של האל . מכאן מסקנתו השוללת חריפות את הלגיטימיות של הלאומיות החילונית , ועמה שלילת הציונות החילונית וגם שלילת הציונות הדתית על שהיא משתפת פעולה עם הציונות החילונית . במקום 'מדינת היהודים' הציונית , מציב הרב יצחק ברויאר את השאיפה להקמת 'מדינת התורה . ' תפיסות מטא היסטוריות שונות בדבר החוקיות שעל פיה מתנהלת ההיסטוריה האנושית , היו באופנה לא רק בעולם הדתי אלא גם בתרבות האירופית הכללית . הן רווחו מן המאה השמונה עשרה ונמשכו עד למחצית המאה העשרים , כשהן מזינות תיאולוגים , פילוסופים , היסטוריונים ואידיאולוגים של תנועות לאומיות שונות , כולל של התנועה הציונית , דתיים וחילוניים כאחד . כך , למשל , הראה ישראל קולת , שגם בציונות החילונית הביאו תקופת מלחמת העולם הראשונה , המהפכה הרוסית מכאן והצהרת בלפור מכאן , לאקטואליזציה של המושגים המשיחיים . האידיאולוגים הציוניים , מחפשי התהליך ההיסטורי הכולל , נסמכו על המדע הפוזיטיבי , ועל תפיסת הלאום כגוף אורגני , שניתן להחיל עליו כללים השאולים מתהליכי החיים של גופים אורגניים , כדי לפרש על פיהם את התהליכים ההיסטוריים ואפילו לחזות את עתידם . אישים ומנהיגים מתנועת העבודה , כמו גם מהתנועה הרוויזיוניסטית , הרבו להשתמש גם במונחים היהודיים של משיחיות וגאולה " . לשימוש במושגים אלה היתה השלכה גם על מערכת ההכרעות האקטואליות הנדרשות . וכך מאשים המשורר אורי צבי גרינברג את מנהיגי העובדים בהפקרת חזון המשיחיות , שאותו הוא מציג כמנוגד לשיקולים הפרגמטיים ולרציונליות הכלכלית שהנחתה לטעמו את העשייה הציונית של אותם ימים . גם בעריכת נתן רוטנשטרייך , תל אביב תשל"ו , מובא בק < ^ 1 המדינה בהגות היהודית , בעריכת אריה סטריקובסקי , ירושלים תשמ"ב . 17 ראו א' שביד , "' מדינת התורה" במשנתו של יצחק ברויאר' בתוך : יצדוק ברויאר — עיונים במשנתו , בעריכת רבקה הורביץ , רמת גן , 1988 עמ' . 146-125 בפרט , שם , עמ' , 126 הערה 3 משווה שביד בין רוזנצווייג ובין ברויאר . וראו להלן , ליד הערה 49 בנימוקיו של הרב יעקב רחנהיים כנגד הצעת החלוקה , ובהם טענה על אי היכולת להשוות בין המדינה המודרנית למדינת התורה המצופה . 18 י' קולת , 'ציונות ומשיחיות' בתוך : משיחיות ואסכטולוגיה , ירושלים תשמ"ד , עמ' . 431-419 19 קולת , שם , עמ' 20 . 426 קולת , שם , מתייחס לשירו המפורסם של א"צ גרינברג 'באזני ילד אספר , ' על המשיח שהיה כה קרוב , שהגיע 'עד סף המלכות — ושם הרוכלים מצאוהו , ' וכשהם מנסים ללמדו בינה , שירושלים צריכה 'דוד עשיר , שק טבים ותקילין , לבנות בה בתים לסחור , ' חתר המשיח כלעומת שבא , אל שער טיטוס של רומא . וראו ספרי : על גבול התמורה , 'בין משיחיות דתית למשיחיות חילונית , ' עמ' . 261-249

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help